Wereldwijde reisbijstand Mutas

Onverwachts ziek? Of een ongeval op reis? Als lid van ons ziekenfonds ben je wereldwijd verzekerd voor medische kosten. De alarmcentrale Mutas verleent administratieve, medische en financiële bijstand bij medische zorg in het buitenland.

De alarmcentrale Mutas is dag en nacht bereikbaar.
T 0032 2 272 08 80

Bijstand in het buitenland

Wanneer alarmcentrale Mutas contacteren?

  • Bij hospitalisatie in het buitenland en dit binnen 48 uur.
  • Als een ziekenhuis of zorgverstrekker in het buitenland vraagt naar de Europese ziekteverzekeringskaart en je deze kaart niet kan voorleggen.
  • Als je slachtoffer bent van een ongeval in het buitenland.

​Welke bijstand mag je verwachten?

Administratieve bijstand
De alarmcentrale stelt een dossier op en stuurt de nodige documenten naar het ziekenhuis of de zorgverstrekker.
Medische bijstand 
Het medisch team van de alarmcentrale overlegt met de behandelende arts of het ziekenhuis in het buitenland. In samenspraak met de behandelende arts wordt ook beslist of een repatriëring nodig en mogeljk is.
Financiële bijstand
De alarmcentrale regelt de betaling van de kosten van een ziekenhuisopname. Ze stuurt een verdragsdocument en/of een betalingsgarantie voor de kosten van jouw opname.

Waar is Mutas geldig? 

Mutas verleent bijstand in alle landen van de wereld.

Welke reisdocumenten neem je mee op reis?

Het volstaat om het nummer van Mutas mee te nemen op reis om een beroep te kunnen doen op bijstand van Mutas. Sla het nummer zeker op in je gsm, zo heb je het altijd bij de hand.

Afhankelijk van je reisbestemming heb je bijkomende documenten nodig (Europese ziekteverzekeringskaart, bilateraal document ...). Vraag ze aan op onze website of ga langs in 1 van onze kantoren. Vraag je reisdocumenten zeker 14 dagen voor je vertrek aan.

Vraag je reisdocumenten aan en krijg de Mutas-folder.

Terugbetalingen Mutas

Terugbetaling medische kosten

Mutas komt tussen in de betaling van je medische kosten op voorwaarde dat:

  • je jouw ziekenfondsbijdrage betaalde
  • je dringende medische zorg nodig hebt en de verzorging niet kan uitgesteld worden tot je terugkeer naar België
  • je tijdelijk en om recreatieve redenen in het buitenland bent. De periode is beperkt tot een maximum van 3 maand over de periode van 1 jaar. De tussenkomst start de dag waarop je medisch behandeld wordt en niet de begindatum van jouw verblijf.

Welke kosten worden vergoed en welke niet?

Je kan het in detail nakijken in ons overzicht en in de statuten van Mutas.

Tip! Geef de bewijsstukken van je buitenlandse medische kosten af in een van onze kantoren in je buurt. Stop ze liever niet in onze brievenbus of stuur ze niet op met de post. Zo kunnen we jou meteen alle informatie vragen en is je dossier sneller in orde.

Trekeropuit.be

Trekeropuit bundelt dagactiviteiten, trips en vakanties in binnen- en buitenland tegen scherpe prijzen.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering