Beste standjes bij rugpijn

Vrijen met rugpijn is niet evident. Atletische houdingen kunnen de pijn hevig doen opflakkeren. Enkele kussentjes en een begripvolle partner kunnen heel wat oplossen. Rugweb geeft tips en toont seksstandjes.

 

Tips bij het vrijen

  • Zorg voor variatie tijdens het vrijen. De klassieke missionarishouding is niet altijd het meest geschikt. Experimenteer samen met je partner op zoek naar de meest comfortabele standjes. Desnoods laat je de partner met pijn ‘passief’ genieten. Voor de partner zonder pijn is er dan extra werk aan de winkel. Wissel ook tijdens dezelfde vrijpartij regelmatig van standje om je rug niet teveel te belasten.
  • Plaats kussentjes onder pijnlijke lichaamsdelen: ze zorgen ervoor dat de rug minder belast wordt.
  • Neem eventueel een pijnstiller voor het vrijen.

Houdingen als vrouw met lage rugpijn

Wanneer je als vrouw last hebt van pijn in je onderrug, moet jij op een zo comfortabel mogelijke manier gaan liggen. Je rug moet hierbij zoveel mogelijk ontlast worden. Er bestaan verschillende mogelijkheden. Er is een onderscheid tussen rugklachten die erger wordt bij het vooroverbuigen en rugklachten die erger worden bij het achteroverbuigen.

Wanneer de pijn verergert bij het vooroverbuigen

Krijg je meer rugpijn van zitten en vooroverbuigen? Zorg er dan voor dat je lage rug tijdens het vrijen zijn natuurlijke kromming bewaart. Je moet je onderrug goed ondersteunen wanneer je op je rug ligt. Probeer onderstaande houdingen:

 

De vrouw gaat op haar rug liggen en plaatst een klein kussentje onder de lage rug. De onderrug wordt zo ondersteund en de natuurlijke lordose (holte) in de onderrug wordt ondersteund.
 
 
 
 
 
 
De vrouw ligt ontspannen op haar buik. Wanneer dit pijn geeft in de onderrug, kan je een kussentje onder je buik plaatsen om de holte in de onderrug wat af te vlakken. Eventueel kan je jezelf ook nog extra opduwen op je ellebogen om de onderrug wat holler te maken. Je voelt zelf het best aan wat de beste pijnverlichting geeft.

 
Wanneer de pijn verergert bij het achteroverbuigen

Wanneer de rugpijn erger wordt bij het rechtstaan en het achteroverbuigen, is het belangrijk om tijdens het vrijen je onderrug zoveel mogelijk af te vlakken. Op die manier ontspannen de spieren en vermindert de pijn vanzelf. Probeer onderstaande houdingen:

 

De vrouw ligt op haar rug. Ze trekt hierbij haar benen op om de onderrug af te vlakken.

 

 

 

De vrouw gaat op de man zitten en probeert hierbij haar onderrug recht te houden. De man ligt op zijn rug en plaatst kussentjes onder hoofd en knieën. Dit stabiliseert zijn houding.

 

Houdingen als man met lage rugpijn

Wanneer je als man last hebt van pijn in de onderrug moet je op een zo comfortabel mogelijke manier gaan liggen. Je rug moet hierbij zoveel mogelijk ontlast worden. Er bestaan verschillende mogelijkheden. Er is een onderscheid tussen rugklachten die erger wordt bij het vooroverbuigen en rugklachten die erger wordt bij het achteroverbuigen.

Wanneer de pijn verergert bij het vooroverbuigen

Krijg je meer rugpijn van zitten en vooroverbuigen? Zorg er dan voor dat je lage rug tijdens het vrijen zijn natuurlijke kromming bewaart. Hierbij moet je de onderrug goed ondersteunen wanneer je op je rug ligt. Probeer onderstaande houdingen:

 

De man neemt de missionarishouding aan en steunt hierbij op zijn handen. Op die manier kan hij zijn rug volledig uitstrekken. De vrouw plaatst een kussentje onder haar billen om de man extra steun te geven.

 

 

 

De man ligt op zijn rug en plaatst een kussentje onder de onderrug om de natuurlijke holte te ondersteunen.


 

 

Wanneer de pijn verergert bij het achteroverbuigen

Wanneer de rugpijn erger wordt bij het rechtstaan en het achterover buigen, is het belangrijk om tijdens het vrijen je onderrug zoveel mogelijk af te vlakken. Op die manier ontspannen je spieren en vermindert de pijn vanzelf. Probeer onderstaande houdingen:

 

De man zit op zijn knieën en buigt hierbij de romp naar voor. Op die manier wordt zijn onderrug afgevlakt. De vrouw plaatst een kussentje onder haar rug zodat ze hoger ligt.

 

 

 

De man ligt op zijn rug met een kussentje onder het hoofd en de knieën. Op die manier ligt hij in een ontspannen houding en kan zijn onderrug ontspannen.  

 

Houdingen voor man en vrouw met lage rugpijn:

Wanneer je allebei lage rugpijn hebt, is het een kunst om houdingen te vinden die door beide partners beiden kunnen verdragen. Spreek goed met elkaar en geef aan wat kan voor jou en wat niet. Je kan onderstaande houdingen uittesten:

 

De vrouw ligt op haar rug met de knieën gebogen. Ze plaatst haar voeten achter de benen van de man. De man ligt op zijn zij. Beide partners liggen op die manier in een houding waarbij de rug ontlast wordt.

 

 

Man en vrouw liggen op dezelfde zij. De vrouw kan een been optrekken zodat haar rug mooi recht blijft. Ook de man kan een been optrekken zodat ook hij in een comfortabele houding ligt.

 

Last van lage rugpijn? 
 

Verschenen op 1 december 2010 met medewerking van Dr. Vera De Groof, en herzien op 12 september 2014. Bron: Mannekens Pascal (1996), Rug en bed. Slaapsystemen en de preventie van rugklachten. Tekeningen door Hanne Bockx.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.