Vermoeidheid tijdens de zwangerschap

Veel zwangere vrouwen klagen van vermoeidheid. Vooral aan het begin van de zwangerschap kan de verandering van hormonen je slaapritme verstoren. Aan het einde van de zwangerschap zijn het eerder de toename in gewicht, het ’s nachts moeten opstaan om te plassen, en het bewegen van de baby die je wakker houden. Uiteraard houdt de gedachte om (opnieuw) moeder te worden je ook bezig.

Neem voldoende slaap

Probeer voldoende slaap te nemen door tijdig naar bed te gaan en indien mogelijk af en toe over de middag bij te slapen. Als je niet in staat bent om te slapen en niet aan rust toekomt, is het moeilijk om met alle lichamelijke en emotionele veranderingen die zich voordoen om te gaan. Slaapgebrek kan lijden tot een verminderde weerstand waardoor je makkelijker ziek wordt.

Trucjes om beter te slapen

Er zijn verschillende trucjes om beter te slapen en zo je energiepeil hoog te houden.

  • Zorg ervoor dat je overdag voldoende (water) drinkt, maar vermijd (vooral ’s avonds) stimulerende dranken zoals koffie, cola, energiedrankjes. Zeker voor het slapen gaan is het verstandig niet meer teveel te drinken omdat je anders nog vaker moet plassen.

  • Probeer af en toe aan sport te doen: wandelen in het park, yoga, ontspanningsoefeningen, zwemmen, ... kunnen van jou een heel andere vrouw maken.

  • Vermijd ’s avonds grote discussies en lawaaierige televisieprogramma’s. Probeer samen met je partner te genieten van de avond door bijvoorbeeld naar rustige muziek te luisteren en samen een boek te lezen. Vraag of je partner je rug, nek en schouders wil masseren vlak voor je gaat slapen. Door je regelmatig te laten masseren tijdens je zwangerschap leer je beter te ontspannen. Maak je je ergens ongerust over, blijf dan niet piekeren maar bespreek je gevoelens met je omgeving. 

  • Het is belangrijk dat je een goede slaaphygiëne aanhoudt. Je kamer moet goed verlucht zijn en aangenaam van temperatuur. Zorg dat je bed comfortabel is en je goed ondersteunt. Tijdens de zwangerschap kunnen je borsten extra gevoelig zijn. In het begin van je zwangerschap kan je op je rug liggen om druk op je borsten te vermijden. Later in de zwangerschap zorgt de omvang van je buik ervoor zorgt dat het bloed moeilijk terug stroomt naar je hart als je op je rug ligt. Ga daarom op je zij liggen. Je kan eventueel een kussen tussen je knieën leggen en een kussen onder je buik en achter je rug als ondersteuning.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering