Rug en bekkenpijn bij zwangerschap

Als je zwanger bent kan je last hebben van lage rugpijn. Ook bekkenpijn komt vaak voor. Hoe komt dat en wat kan je eraan doen?

Rugpijn

Je bolle buik zorgt voor extra gewicht en voor een verschuiving van je zwaartepunt naar voor. Daardoor komt je rug ‘holler’ te staan en krijgt je lage rug het zwaar te verduren. Lage rugpijn doet zich vaak voor tegen het einde van de dag en na lang stilzitten of rechtstaan. Ook zware dingen tillen, zorgt voor extra pijn.

Wat doen aan rugpijn?

  • Beweeg: doe rustige, recreatieve sporten om je rug fit te houden. Beweging is goed voor de rug. Je rugpijn geneest er sneller door. Probeer activiteiten als aquagym, fietsen of wandelen.

  • Let op je houding. Kantel je bekken lichtjes naar achter en span je rug- en buikspieren aan: op die manier is je wervelkolom beter ondersteund en kan hij meer belasting aan.

  • Neem beweegpauzes als je lang moet zitten en zitpauzes als je lang moet rechtstaan. Regelmatig veranderen van houding zorgt voor een wisselende belasting van de rug.

  • Draag zo weinig mogelijk hoge hakken: je rug wordt er alleen maar holler van.

  • Gebruik kussentjes bij het slapen: plaats ze tussen je knieën wanneer je op je zij ligt of onder je knieën in rugligging.

  • Ontlast je rug en ga bij het tillen door je knieën.

  • Luister naar je lichaam en pauzeer regelmatig.

Te veel pijn? Probeer deze ontspanningsoefening: Psoashouding

Ga op je rug liggen en plaats je onderbenen op een stoel, een zetelrand of een ander verhoogd vlak. Het is hierbij belangrijk dat je heupen en knieën een hoek van 90° maken.

Deze houding is zeer ontspannend omdat ze alle druk wegneemt op de structuren van de onderrug. Je rug wordt even volledig ontlast en spieren kunnen ontspannen.

Neem ze aan gedurende 10 à 15 minuten bij erge pijn.

 

Bekkenpijn

Naarmate je zwangerschap vordert, bereidt je lichaam zich meer en meer voor op de bevalling. Zo komen bijvoorbeeld je ligamenten losser te zitten. Je bekken en staartbeentje worden minder stabiel en kunnen makkelijker verschuiven. Bij zo’n verschuiving stoten ze al snel tegen de zenuwen die daar zitten. Dit geeft pijn in je billen, staartbeentje en ter hoogte van je schaamstreek. Typisch voor bekkenpijn is ‘starterspijn’. Je hebt meer pijn bij het begin van een bepaalde beweging zoals uit een stoel opstaan of uit de auto stappen.

Wat doen aan bekkenpijn? 

Helaas kan je weinig ondernemen tegen bekkenpijn. Er bestaan geen pasklare oplossingen voor. Onderstaande tips kunnen helpen:

  • Doe spierversterkende oefeningen bij de kinesitherapeut. Pre- en postnatale kinesitherapie kunnen wonderen doen. Ons ziekenfonds bied je hiervoor een tegemoetkoming.  

  • Zoek naar een evenwicht tussen inspanning en ontspanning.

  • Vermijd activiteiten die de pijn erger maken.

  • Gebruik pijnverlichtende methodes zoals kersenpitkussens, massage of alle andere dingen die voor jou lijken te werken.

  • Bij zowel rug- als bekkenpijn is het belangrijk om naar je lichaam te luisteren en te zware of langdurige inspanningen te vermijden.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering