Hoe vet verbranden?

Elk nieuw toestel of dieet dat belooft om snel buikvet te verbranden, spreekt tot de verbeelding. Ook trainers krijgen altijd maar de vraag hoe je het snelst je buikje wegkrijgt met sport. Wij vertellen de waarheid.

 

​Twee sleutels

Trotse bezitters van een sixpack weten hoe hard je moet werken vooraleer je jaloerse blikken haalt met je buikje. Voor een zichtbaar sixpack zijn er namelijk twee succesfactoren: sterke buikspieren en weinig onderhuids vet. 

Deze twee factoren bereik je niet door enkel en alleen buikspieroefeningen te doen. Je onderhuids vet krijg je namelijk niet weg door de spieren die eronder liggen intensief te trainen. Toch geloven veel mensen deze hardnekkige gedachte maar al te graag. Ze beginnen dan als een bezetene series buikspieroefeningen af te werken in de hoop afgelijnde buikspieren te krijgen. Als dat je enige tactiek is, is het resultaat vaak teleurstellend.

Je spieren halen hun energie namelijk uit vet of suikers die uit de bloedbaan worden aangevoerd. Het bloed met deze brandstoffen komt uit het hele lichaam en niet uit de brandstoftank van de buik alleen. Deze truc past je lichaam toe om in balans te blijven.

Centimeterverlies over het hele lichaam

Kan je dan je lichaam niet duidelijk maken dat het op een specifieke plaats vet moet verbranden? Inderdaad. Tot vandaag is er geen manier om je lichaam te vertellen dat je smalle enkels, polsen of heupen wil. Vetverbranding gebeurt over het hele lichaam en niet alleen op de plaats waar jij het wil.

Over het algemeen is het vet op de heupen, enkels en armen heel moeilijk weg te krijgen. Dat komt omdat het daar goed zit. Het zit niet in de weg bij bewegingen en het hindert minder dan op andere plaatsen. Maar veel mensen vinden dat net een probleemzone.

Toverformule?

De beste manier om vet te verbranden is een combinatie van een goed voedingsplan en voldoende beweging. Gezonde voeding is hierbij de doorslaggevende factor. Bewegen werkt eerder ondersteunend. Een toverformule is er niet.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) stelt dat volwassenen 30 minuten en kinderen 60 minuten per dag moeten bewegen om voldoende fysiek actief te zijn. Een andere eenvoudige bewegingsnorm voor volwassenen is de 10.000 stappen norm, die stelt dat volwassenen best minstens 10.000 stappen per dag zetten.

Wat is nu het verschil tussen een matige intensiteit en hoge intensiteit?

  • Bij matige intensiteit gaat zowel je hartslag als je ademhaling stijgen, maar je moet nog steeds op een normale manier een gesprek kunnen voeren.
    Voorbeelden hiervan zijn aan een stevig tempo wandelen, fietsen, zwemmen en de trap nemen.
  • Bij hoge intensiteit gaat zowel je hartslag als je ademhaling zodanig stijgen dat je gaat zweten. Een normaal gesprek voeren wordt dan moeilijk.
    Voorbeelden hiervan zijn stevig doorfietsen, lopen, zwaar tuinwerk verrichten,…
    Zowel de lichaamsbeweging aan matige intensiteit als de lichaamsbeweging aan hoge intensiteit hebben een gunstig effect op je gezondheid.
    De inspanningen aan matige intensiteit worden meestal langer volgehouden dan de inspanningen aan hoge intensiteit. Daardoor kan het wel eens gebeuren dat je hetzelfde aantal calorieën verbrand hebt.

Lang of kort?

Er wordt vaak gezegd en geschreven dat je lang en langzaam moet sporten om vet te verbranden. Dat is niet helemaal correct.

Het klopt dat je in het eerste halfuur van je activiteit voornamelijk suikers verbrandt. Als je deze niet verbrandt worden ze omgezet in vetten. Na een halfuur gebruikt je lichaam vooral vetten omdat je suikers dan stilaan op geraken. Als je wil vermageren is het aan te raden van toch iets langer te sporten dan dat half uur. Omdat je na dat eerste half uur je aanwezige lichaamsvet begint te verbranden. Dit zorgt ervoor dat je uiteindelijk gewicht zal verliezen.

Nog een vraag over sporten of bewegen?  

Verschenen op 5 februari 2013 en aangepast op 20 maart 2017 met medewerking van de beweegexperten van deze website, S-Sportrecreas

Yoga, Pilates & Personal training

Volg yoga, pilates of personal training in de Well2DAY-centra en krijg tot 50% korting!

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.