Hartslagmeter

Een hartslagmeter is een betrouwbare trainingspartner die je naar je lichaam leert luisteren. Het bewijst zijn nut voor beginnende sporters en sporters die een trainingsdoel voor ogen hebben.

 

​Trainingspartner

Je hartslag zegt iets over de inspanning die je lichaam levert. Heb je een hoge hartslag, dan doe je een zware inspanning. Soms lijkt een inspanning voor de buitenwereld licht, maar is ze zwaar voor je lichaam. Eenzelfde inspanning heeft bij elke persoon een ander effect. Dit heeft te maken met je conditie, je leeftijd, je geslacht en nog een aantal andere factoren.

Een hartslagmeter helpt je de belasting op je lichaam correct in te schatten. Het is een soort boodschapper van je lichaam. Het vervangt geen trainer, maar het is wel een waardevolle trainingspartner die je vertelt hoe het met je lichaam gesteld is.

Leren luisteren

Je lichaam heeft een aantal signalen om duidelijk te maken dat het een inspanning aan het leveren is. Zweten, hijgen, naar adem snakken, enz. Allemaal logische gevolgen van een inspanning. Maar hoe weet je nu wanneer je te ver gaat?

Vooral beginnende sporters kunnen het moeilijk hebben om lichaamssignalen correct te interpreteren. Soms stoppen ze te vroeg of gaan ze volledig over hun grens. Beide reacties zijn slecht als je conditie wil opbouwen. De hartslagmeter kan op dat moment een goed hulpmiddel zijn om neutrale informatie te geven over de toestand van je lichaam.

Ook wanneer je opeens van sport verandert kan je het terug moeilijk hebben om aan te voelen wanneer je in het rood gaat. Een ervaren wielrenner die opeens gaat joggen, spreekt totaal andere spieren en een ander uithoudingssysteem aan.

Voordelen

  • Je sport veiliger
  • Je ziet sneller het resultaat van je inspanningen en dat motiveert

Recht op je doel af

De hartslagmeter is niet alleen belangrijk om signalen van vermoeidheid in te schatten, je kan er ook je training volledig mee afstemmen op je eigen lichaam. De truc bestaat erin om de juiste hartslagzone aan te spreken voor jouw trainingsdoel. Als je bijvoorbeeld vooral je conditie wil verbeteren, train je best aan een matige intensiteit. Dit komt neer op 70 % tot 85 % van je maximale hartslag. Je maximale hartslag is gelijk aan 220 min je leeftijd.

Wanneer je tijdens de inspanning in de juiste hartslagzone traint, verkrijg je een heel specifiek en efficiënt trainingsresultaat. Zonder hartslagmeter train je minder efficiënt. Je kan wel het 'gevoel' hebben dat je juist traint maar het is bijna niet mogelijk om volledig correct in te schatten in welke zone je traint. Je neemt dus het risico foutief te trainen en je doel daardoor minder goed of vertraagd te bereiken. Voor competitiesporters kan dit het verschil betekenen tussen winst of verlies. 

Voordelen

  • Je traint heel doelgericht
  • Je bereikt snel resultaat

Niet nodig voor iedere sporter

Je hebt geen hartslagmeter nodig als je vooral beweegt voor het plezier. Ga je recreatief fietsen, volleyballen of tennissen en wil je geen bepaald doel bereiken, laat dan de hartslagmeter voor wat hij is. Je hebt ook geen hartslagmeter nodig wanneer je al jaren aan sport doet en zelf aanvoelt wanneer je in het rood gaat.

Of je al dan niet een hartslagmeter kan gebruiken, hangt dus af van je doel en je lichaamskennis

Horloge + borstband

Een hartslagmeter bestaat uit twee toestelletjes: een polshorloge en een borstband. De band draag je op je blote huid en net onder je hart. Hij registreert je hartslag en stuurt deze signalen door naar je polshorloge. Voor een goede elektrische geleiding maak je de band best een beetje nat. Wanneer je gaat fitnessen, hoef je niet zozeer een hartslagmeter aan te schaffen. De meeste cardiotoestellen zijn voorzien van handvaten die dezelfde functie hebben. Je plaatst dan eenvoudigweg je handen op het toestel en je hartslag verschijnt dan meteen op het scherm. 

Tegenwoordig meten fitnesshorloges of sporthorloges ook de hartslag. Vele sporthorloges blijken betrouwbaar wat hartslagmetingen betreft (maar het aantal verbrande calorieën wijkt daarentegen sterk af van de werkelijkheid.

Meer info

Verschenen op 5 februari 2013 en herzien op 30 juli 2017 met medewerking van Vera De Groof, adviserend geneesheer NVSM

Yoga & Pilates

Volg yoga of Pilates in de Well2DAY-centra en krijg tot 50% korting!

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.