Bewegingsdriehoek

​Hoeveel beweeg je dagelijks best? En wanneer zit je te veel? Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft het voor jou handig samengevat in de nieuwe bewegingsdriehoek. Deze driehoek toont niet alleen hoeveel je best beweegt om gezond te zijn, maar ook hoe je dat precies kan doen.
Je beweegt best licht, matig en hoog intensief. Bovendien is het belangrijk om wekelijks je spieren te trainen en zo te versterken. Ook al beweeg je veel, het is even belangrijk dat je geen urenlang stilzit, en ook niet aan één stuk. De bewegingsdriehoek raadt aan elk halfuur even recht te staan en te stappen, een glas water te halen of een ander bewegingstussendoortje te doen.

 

​Hoeveel en hoe bewegen?

Zorg voor een gezonde mix van zitten, staan, én bewegen.


Groene kleur = gezond
Bewegen is gezond. Bewegen heeft dus de kleur groen. Daarbij geldt: hoe groener de zone, hoe intensiever de beweging.
Het grootste deel van je (wakkere) dag beweeg je het best licht intensief, door bijvoorbeeld zitten regelmatig af te wisselen met staan en stappen op het werk, of de trap te nemen in plaats van de lift.
Als je elke dag nog eens matig intensief beweegt - bijvoorbeeld 's avonds een stevige wandeling - levert dit nog meer gezondheidsvoordelen op dan licht intensieve bewegingen. Bij matig intensieve bewegingen adem je sneller en gaat je hartslag omhoog. Maar je bent niet buiten adem en je kan gewoon blijven praten.
Ideaal is als je minstens één keer per week je uitleeft in je favoriete sport. Bewegen met hoge intensiteit biedt namelijk nog meer voordelen voor je gezondheid dan matig en licht intensief bewegen. Daarnaast is het ook belangrijk om wekelijks je spieren te trainen en te versterken. 

Stap voor stap
De bewegingsdriehoek adviseert om meer bewegen stapsgewijs aan te pakken. Zit je vaak lang en ononderbroken stil? Dan maak je daar best geleidelijk aan komaf mee. Beweeg je daarnaast niet veel? Elk beetje beweging is beter dan niets. En geef niet op bij een terugval.

Meer info en tips vind je op www.gezondleven.be.

Bekijk hier ook eens de adviezen van de voedingsdriehoek.

Verschenen op 19 september 2017 met medewerking van Vlaams Instituut Gezond Leven

Yoga, Pilates & Personal training

Volg yoga, pilates of personal training in de Well2DAY-centra en krijg tot 50% korting!

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering