Zwangerschap, sporten tijdens

Mag je zonder problemen sporten als je zwanger bent? De beweegexpert geeft advies.

Algemeen

Vraag:
​Is sporten tijdens je zwangerschap wel veilig?
Antwoord:
 
Je zou het misschien niet verwachten maar sport en zwangerschap gaan goed samen. Zwangere vrouwen die regelmatig aan sport doen, hebben minder last van typische zwangerschapsklachten zoals misselijkheid, vermoeidheid, beenkrampen en rugpijn. Ze voelen zich ook gezonder, hebben meer eetlust en slapen beter. Ook de baby vaart er wel bij: pasgeboren baby’s van sportieve mama’s blijken beter te scoren op een gezondheidstest vlak na de bevalling dan baby’s van minder sportieve mama’s.

Eerst op controle

Als je op zwangerschapscontrole gaat, kan je meteen vragen welke sporten je wel of niet kan doen. Dit hangt ook voor een groot deel af van je persoonlijke situatie. Wanneer je al actief was voor je zwangerschap, kan je in de meeste gevallen je sportactiviteit gewoon voortzetten. Wanneer je van te voren niet sportief was, start je best met lichte activiteiten zoals zwemmen, fietsen en wandelen. Begin hiermee bij voorkeur in het tweede trimester van de zwangerschap. In het derde trimester van de zwangerschap zou je sport- en bewegingsactiviteiten geleidelijk aan moeten afbouwen.

Welke sporten wel?  

  • Wandelen, fietsen en zwemmen zijn ideale sporten voor zwangere vrouwen. Doe het rustig aan en oefen aan een lichte intensiteit. Zwemmen vinden de meeste vrouwen aangenaam omdat hun dikke buik door het water gedragen wordt. Ga bij het zwemmen steeds rustig het water in, niet springen of duiken. Fietsen wordt moeilijk in het laatste trimester omdat de buik dan te dik wordt om nog goed aan de handvaten te kunnen.
  • Aquagym versterkt de spieren en is goed voor de conditie. Bovendien profiteer je hier ook weer van de ondersteunende kracht van het water.
  • Tennis, golf en bowling zijn rustige sporten die je kan blijven beoefenen.
  • Rustig joggen is goed voor de conditie maar kan je enkel doen wanneer er geen complicaties zijn.
  • Prenatale oefeningen zijn een mix van ademtechnieken en andere oefeningen, het pakket kan verschillen van vrouw tot vrouw, afhankelijk van je behoeften.
Als bovenstaande sporten je niet aanspreken, zijn er zeker nog andere mogelijkheden. Bespreek dit met je behandelende arts.

Welke sporten niet?

  • Sporten waarbij je een hoge kans hebt op vallen zoals skiën, paardrijden, schaatsen en fietsen op een nat wegdek.
  • Sporten waarbij je veel moet springen of grote schokken moet opvangen zoals intensieve aerobics (stepaerobics) en ropeskipping.
  • Contact- en balsporten zoals judo, volleybal en voetbal.
  • Zeer intensieve sporten, zoals sprinten of squash, omdat ze een te grote inspanning van hart en bloedvaten vragen.
  • Sporten op grote hoogten, zoals bergbeklimmen en skiën, wegens het risico voor zuurstoftekort.

Waar moet je op letten?

  • Drink voldoende tijdens het sporten: dit is belangrijk om je lichaamstemperatuur op peil te houden.
  • Draag comfortabele kledij die je genoeg bewegingsvrijheid geeft en je huid laat ademen.
  • Luister goed naar je lichaam. Als je voelt dat de inspanning te zwaar wordt, pauzeer dan even. Stop de activiteit en raadpleeg je behandelende arts bij volgende complicaties:
    • serieuze rugpijn
    • kortademigheid
    • duizeligheid of spierzwakte
    • hoofdpijn en braken
    • vroegtijdige pijnlijke weeën
    • vaginaal bloed- of waterverlies
    • pijn ter hoogte van de schaamstreek
    • afwezigheid van beweging van de vrucht zelfs indien ze gestimuleerd wordt door drukken
Bron: www.cjsm.vlaanderen.be

Veiligheid primeert

Sport tijdens de zwangerschap kan dus best. Het biedt zelfs heel wat voordelen voor moeder en kind. Zorg er wel steeds voor dat je arts op de hoogte is van je sportieve plannen en bespreek eventuele complicaties meteen. Verder geldt voor zwangere vrouwen hetzelfde als voor elke sporter: kies voor een sportactiviteit die aangepast is aan je gezondheidstoestand, je sportervaring en je persoonlijke doelstellingen. Op die manier haal je er voor jezelf het meeste uit en blijft het ook veilig.
 
 
  • Pre- en postnatale oefeningen nuttig?
 
Sportieve groeten,
Hanne Proost, beweegexperte Gezondweb.be

Spinning

​Vraag:
Mag ik aan spinning doen tijdens mijn zwangerschap?
Antwoord:

Tijdens de zwangerschap is het aan te raden om te blijven sporten. Wel op een aangepast niveau en maar tot een bepaalde periode in de zwangerschap.

Je moet wel opletten met de zogenaamde intensieve sporten. Spinning behoort tot deze categorie. Vaak wordt er tijdens een spinningles afgewisseld tussen licht intensieve en zeer intensieve activiteit. Denk maar aan de vele sprintjes, het rechtstaan op de fiets e.d. Ik raad je aan om advies te vragen aan je gynaecoloog of huisarts. Het is best mogelijk dat je gedurende het tweede trimester, 15 tot 27 weken, nog verder kan gaan met je spinninglessen. Dit hangt af van je persoonlijke situatie, namelijk hoe je baby reageert op zware inspanningen. Dit laat je best even nakijken. De arts zal dan kijken naar het hartritme van je baby.

Het wordt aangeraden om in het laatste trimester van de zwangerschap, vanaf 28 weken tot geboorte, de sportactiviteit geleidelijk aan af te bouwen. Kies in deze laatste maanden voor rustige activiteiten zoals recreatief zwemmen of fietsen.

Sportieve groeten,

Hanne Proost, de beweegexperte

Verschenen op 3 december 2012

Bereken je persoonlijk calorieverbruik

Ontdek snel hoeveel calorieën je verbrandt.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering