Onsportief type?

​Ben jij er ook zo van overtuigd dat je bij de onsportievelingen van deze aarde hoort? Het staat voor jou als een paal boven water dat dat nooit zal veranderen. Je voelt nu eenmaal niet de behoefte om in een trainingspak rond te lopen.

 

Zit je agenda te vol en past sporten er niet meer bij? Is het te duur? Al mijn energie wordt opgeslokt door werk en kinderen. Ik krijg er toch alleen maar blessures van. Wat het ook is, deze redenen houden je tegen om te gaan sporten. Tijd voor verandering!

Een sport vinden in 4 stappen

In je kindertijd draaide sport vooral om prestatie en techniek. In de volwassen wereld is dit niet meer belangrijk. Mensen leven zich uit in hun job, met hun kinderen of in een andere hobby. Sporten doen veel mensen gewoon omdat het leuk is of omdat ze gezond willen blijven. Je sport nu voor jezelf, niet meer voor anderen. Jij hebt net zoveel recht op een salsa-avond dan je buurvrouw die net dat tikkeltje eleganter danst.

Zoek de juiste sport in 4 stappen:

  • Kies een sport die je leuk vindt. Hierdoor ga je uitkijken naar je volgende sportmoment.
  • Hoelang ben je bereid van onderweg te zijn om te gaan sporten?  Kies je een sport die je dicht bij huis kan doen of kies je een sport verder weg? Als je ervoor kiest van langer onderweg te zijn wordt de drempel iets groter om te  sporten.
  • Misschien is het een idee om te vragen of een vriendin of familielid mee wil  gaan sporten. Deze kan je over de streep trekken moest je geen zin hebben. Of kies voor een ploegsport. Hier heb je een soort van verantwoordelijkheid om je ploeg niet ik de steek te laten.
  • Als de sport je toch niet aanstaat kan je altijd nog veranderen. Geef de sport wel de tijd om te groeien, beslis niet na de eerste keer dat het niets voor jou is.

Eenmaal gevonden, vertel je best ook regelmatig over je wekelijkse sportmoment. Zo word je omgeving betrokken en laat je duidelijk zien dat het een deel is geworden van je leven. Jij bent vanaf nu sportief en je omgeving mag dit weten en zal dit ook accepteren als jij er enthousiast over bent.

Vergeet zeker geen realistisch doel te stellen. Dit zorgt ervoor dat je gemotiveerder bent en het langer gaat volhouden. Eenmaal je dat doel bereikt hebt kan je best zo snel mogelijk een nieuw doel stellen om naartoe te werken.

Eerst op controle?

Als je je sport hebt gekozen kan je best nog even op controle gaan bij de dokter. Bewegen is gezond, maar niet altijd. Misschien heb je een of andere sluimerende hartkwaal die een intensieve inspanning gevaarlijk maakt. De dokter zal je doorverwijzen om een inspanningstest te laten afnemen waarbij bloeddruk en hartslag gemeten wordt. Bij sommige sportclubs en sporttakken is een bezoek aan de huisarts zelfs verplicht voor alle nieuwe leden.

Volhouden kan!

Eenmaal gestart met sporten, zit de grootste uitdaging hem in het volhouden. In de eerste plaats moet je er voor zorgen dat je sportmoment zo leuk is dat je er alles voor zou doen. Maar dan nog komen er ongetwijfeld dipjes. Iedereen ploft na een uitputtende werkdag al eens uitgeteld in de zetel. Als dan de tv aangaat, is de strijd gestreden en ben je onherroepelijk verloren.

Daarom deze gouden tips:

  • Anticipeer op je zetelcrash door meteen bij het thuiskomen je sportkledij aan te trekken.
  • Laat je ophalen door een vriend of vriendin. Of ga samen sporten met een familielid. Of misschien is een ploegsport wel iets voor jou.
  • Vertel je collega’s en huisgenoten enthousiast dat vanavond jouw sportavond is. Zij zullen ongetwijfeld de volgende dag vragen hoe het geweest is.
  • Blijf niet thuis omdat je moe bent. Vermoeidheid is geen goed excuus. Integendeel, sporten geeft je juist extra energie. Zelfs na een vermoeiende werkdag. Blijf alleen thuis als je ziek bent of last hebt van een kwetsuur. Andere excuses zijn gewoon uitvluchten. Geloof je het niet? Probeer het dan tenminste een keer uit en wacht het resultaat af.

Klaar om vanaf vandaag te genieten van sport? Weet dan dat je daar helemaal niet gestroomlijnd voor hoeft te zijn of superelegant. Jij sport omdat je goed in je vel wil zitten en omdat je er van wil genieten en gelijk heb je. Succes! 

Sporten is gezond

Zeker! Maar wat een nietszeggende slogan. Hieronder vind je vijf concrete voordelen van een sportieve levensstijl. En die gelden voor iedereen:

  • Sporten geeft je een energieboost.
  • Sporten geeft je meer zelfvertrouwen en een beter zelfbeeld.
  • Sporten helpt om je gewicht beter te controleren.
  • Sporten brengt je hart en bloedvaten in goede conditie.
  • Sporten beschermt je tegen een hoge cholesterol, hoge bloedsuiker en een hoge bloeddruk. 

Nog vragen over sport? Stel ze aan de beweegexpert op onze website.

 

Verschenen op 5 februari 2013 en aangepast op 20 maart 2017 met medewerking van de beweegexperten van deze website, S-Sportrecreas

Yoga, Pilates & Personal training

Volg yoga, pilates of personal training in de Well2DAY-centra en krijg tot 50% korting!

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.