Advies voor kinderen en tieners

Gezonde tanden zijn belangrijk voor een gezond leven. Ook melktanden zijn belangrijk!  Ze houden immers plaats voor de blijvende tanden. Gaatjes en ontstekingen aan de melktanden kunnen gevolgen hebben voor de blijvende tanden.
 
Lees onze tips per leeftijd.

0-3 jaar

Tanden poetsen  

  • Vanaf het 1ste melktandje: poets minstens 2x per dag bij voorkeur net voor je kind gaat slapen.
  • Je kind wordt het tandenpoetsen gewoon en het beschermt tegen gaatjes! ’s Avonds is de belangrijkste poetsbeurt.
  • Help je kind door voor of na te poetsen. Zo ben je zeker dat geen enkel plekje wordt overgeslagen.

Fluoride tandpasta 

  • Gebruik fluoride tandpasta aangepast aan de leeftijd van je kind.
  • 0-2 jaar: gebruik een heel dun laagje tandpasta. Fluoridegehalte van 500 tot 1000 ppm.
  • 2-6 jaar: gebruik een erwtje tandpasta. Fluoridegehalte van 1000 tot 1450 ppm.

Drinken met een beker   

  • Leer je baby vanaf 6 à 8  maanden met een beker drinken. Dit is belangrijk voor de mond- en gebitsontwikkeling.
  • Op tijd stoppen met flesjes is belangrijk voor de vorm van het gebit. Zoete dranken uit een zuigfles kunnen leiden tot zuigflescariës (gaatjes in de bovenste melktanden). Vervang tussen 15 en 18 maanden geleidelijk de zuigfles door een open beker.  

Weinig suiker in de voeding

  • Suiker wordt in de mond omgezet in zuur. Dat is slecht voor de tanden en kan gaatjes veroorzaken. 
  • Voeg geen suiker toe aan voeding of dranken.
  • Beperk snoep, koeken en zoete dranken.
  • Geneesmiddelen zijn best suikervrij, zeker bij langdurig gebruik.  

Duimzuigen en fopspeengebruik

Stop met duimen of een tutje voor 3 jaar. Anders kunnen tanden en kaak verkeerd groeien.

Naar de tandarts

  • Ga vanaf 2 jaar met je kind naar de tandarts.
  • Hoe sneller je kind went aan de tandarts, hoe kleiner de kans dat er later angst is. Gaatjes die vroeg worden ontdekt zijn gemakkelijker te behandelen. De tandarts kijkt ook na of alles in orde is met de groei van de tanden.

Wat is jouw risico op gaatjes?
Doe de eenvoudige test!

3 - 6 jaar


Tanden poetsen

  • Poets 2 keer per dag de tanden, gedurende 2 minuten. Poets zeker elke avond net voor het slapen. Poets nog een keer tijdens de dag. 
  • Vanaf 3 jaar kan je kind zelf zijn tanden poetsen. Help je kind wel door voor of na te poetsen. Zo ben je zeker dat geen enkel plekje wordt overgeslagen. Doe dit tot de leeftijd van 10 jaar.
  • Je kind wordt het tandenpoetsen gewoon en het beschermt tegen gaatjes! ’s Avonds is de belangrijkste poetsbeurt. 

Fluoride tandpasta

  • Gebruik fluoride tandpasta aangepast aan de leeftijd van je kind.
  • 2-6 jaar: gebruik een erwtje tandpasta. Fluoridegehalte van 1000 tot 1450 ppm.  

Voeding

Eet of drink je meer dan 5 keer per dag iets met suiker? Meer kans dat er gaatjes in je tanden komen!

  • Eet gezond met weinig suiker. Gebruik 3 hoofdmaaltijden en 2 à 3 gezonde tussendoortjes per dag. 
  • Het is belangrijk de tanden genoeg rust te gunnen zodat ze kunnen herstellen. Daarom gaat de voorkeur uit naar 5 à 6 eetmomenten per dag.  
  • Geneesmiddelen zijn best suikervrij, zeker bij langdurig gebruik.  

Dranken

  • Water is de beste keuze.  
  • Beperk gesuikerde dranken zoals fruitsappen, frisdranken en yoghurtdranken. Gebruik bij voorkeur geen cola, limonade of fruitsap tussen de maaltijden.
  • Gesuikerde dranken tasten het tandglazuur aan. Het glazuur wordt dunner en gevoeliger voor koude, warmte en pijn.  
  • Vermijd zeker voortdurend kleine slokjes te nemen, want dit is extra slecht voor de tanden. 

 

Stoppen met duimzuigen

Stop met duimen of een tutje voor 3 jaar. Anders kunnen tanden en kaak verkeerd groeien.

 

 

Naar de tandarts

  • Ga 2x per jaar met je kind naar de tandarts. 
  • Hoe sneller je kind went aan de tandarts, hoe kleiner de kans dat er later angst is. Gaatjes die vroeg worden ontdekt zijn gemakkelijker te behandelen. De tandarts kijkt ook na of alles in orde is met de groei van de tanden.

7 - 18 jaar



Tanden poetsen

Poets 2x minstens 2 minuten per dag.  ’s Avonds is de belangrijkste poetsbeurt. Het beschermt super tegen gaatjes. 

 

 

Fluoride tandpasta

  • Gebruik tandpasta met een fluoridegehalte van 1450 ppm. Gebruik 1 à 2 cm tandpasta. Van fluoride worden de tanden sterker.  

Flossen

  • Na elke maaltijd blijven er kleine etensresten achter tussen je tanden. Gebruik flosdraad, een piepklein borsteltje of een speciale tandenstoker om tandplak te vermijden.
  • Zo heb je minder kans op gaatjes. 

Beugel? Poets dan meer en langer!

  • Met een beugel is de kans op gaatjes en verkleuringen veel groter.

Supergoed voor de tanden 

Dit beschermt je tanden tegen zuren:

  • Een glas water na de maaltijd
  • Kauwgom met xylitol
  • Kaas of ongesuikerd zuivelproduct

Dranken

  • Water is de beste drankkeuze.
  • Drink niet te veel fris- en suikerdranken.
  • Drink ze met een rietje tijdens de maaltijd. Zo zijn ze het minst schadelijk.
  • Fris- en suikerdranken tasten het tandglazuur aan. Het glazuur wordt dunner en gevoeliger voor koude, warmte en pijn. Vermijd zeker voortdurend kleine slokjes te nemen, want dit is extra slecht voor de tanden.

Eet 5 à 6 per dag

Eet of drink je meer dan 5 keer per dag iets met suiker? Meer kans dat er gaatjes in je tanden komen!

  • Iets in één keer opeten is beter voor je gebit, dan heel de dag door kleine beetjes. Beperk snacks tot 2 per dag. Wacht na het eten een uur met tandenpoetsen om erosie te vermijden.
  • Het is belangrijk de tanden genoeg rust te gunnen zodat ze kunnen herstellen. 

Tandarts

  • Ga 2x per jaar naar de tandarts, ook al heb je geen klachten.
  • Ga je minder dan 1 keer per jaar, dan kan je tandproblemen ontwikkelen. De tandarts kijkt ook na of alles in orde is met de groei van de tanden.

met medewerking van het Vlaams Kenniscentrum Mondgezondheid, 2018

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering