Blijf actief en vermijd vallen

Blijf in beweging, doe het veilig!

Eén op drie 65-plussers valt minstens één keer per jaar. En wist je dat ouderen 10 keer meer kans hebben om op spoed te belanden als gevolg van een val dan na een verkeersongeval?
Gelukkig kan je heel wat doen om het risico op zo’n val te verkleinen. De allerbelangrijkste tip: blijf in beweging, met aandacht voor je veiligheid.

 

Blijf in beweging

  • Onderbreek lang stilzitten.
  • Beweeg dagelijks zoveel je kan: elke stap telt!
  • Oefen je spieren en evenwicht.

Ga voor een veilig huis

  • Vermijd gladde of natte vloeren, losliggende kabels of omkrullende tapijten.
  • Zorg voor voldoende verlichting.
  • Plaats handgrepen.
  • Gebruik een veilige trapladder.

Kies veilige schoenen en zorg voor je voeten.

  • Draag gemakkelijke schoenen die je voet omsluiten.
  • Loop niet op blote voeten of kousen.
  • Laat voetproblemen behandelen.

Draag zorg voor je ogen.

  • Draag een bril als het nodig is.
  • Hou je bril proper en binnen handbereik.
  • Ga voor een regelmatige controle naar de oogarts.

Voorkom duizeligheid bij het rechtstaan

  • Sta rustig recht uit bed of de zetel.
  • Haast je niet naar de bel of de telefoon.
  • Ben je vaak duizelig? Praat erover met je huisarts.

Let op met medicijnen

  • Bespreek het gebruik van medicijnen steeds met je huisarts.
  • Vermijd kalmeer- en slaapmiddelen.

Eet evenwichtig en gezond

  • Calcium en vitamine D zijn belangrijk voor stevige botten en spieren. Je vindt calcium in vis, melkproducten en bepaalde groenten en fruit (bv. broccoli, pruimen). Vitamine D wordt aangemaakt door zonlicht.
  • Beperk je alcoholgebruik.

Heb je moeite met je evenwicht? Heb je angst om te vallen? Ben je onlangs gevallen? Vraag dan advies aan je huisarts.

Meer beweegtips

  • Vermijd ononderbroken zitten voor de TV of pc, tijdens handwerk of lezen, ...

  • Doe twee tot drie keer per week specifieke oefeningen die je lenigheid en uithouding vergroten. Ook oefeningen die je evenwicht verbeteren en je spieren versterken.

  • Doe drie tot vijf keer per week een sportieve hobby zoals dansen, fietsen, joggen, zwemmen, …

  • Beweeg dagelijks zoveel als je kan. Denk aan huishoudelijke taken, wandelen naar de winkel, werk in de tuin, de trap nemen, spelen met (klein)kinderen.

  • Maak gebruik van ons ledenvoordeel voor sportievelingen.

  • Je wil meer bewegen, maar je hebt geen tijd of je weet niet hoe. Laat je dan doorverwijzen naar een professionele beweegcoach. Dankzij Bewegen op Verwijzing betaal je zelf maar een deel van de kosten.

Liever samen actief?

Onze socio-culturele verenigingen organiseren tal van activiteiten die je actief houden of echt doen sporten.

Persoonlijk advies en ondersteuning

Advies om vallen te voorkomen kan je inwinnen bij de Thuiszorgdiensten en de mediotheken van ons ziekenfonds.

Naar onze thuiszorgdiensten.

 
 Meer tips om vallen te voorkomen op www.valpreventie.be



 

Verschenen op 15 februari 2018 met medewerking van www.valpreventie.be en Agentschap Zorg & Gezondheid

Gun jezelf een goed leven!

In onze Well2DAY-centra kan je terecht bij verschillende professionals die je op weg helpen naar een kwaliteitsvol en gezond leven.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering