Zonnebaden

​Zonlicht geeft een ontspannen en opgewekt gevoel. Bovendien stimuleert het de aanmaak van vitamine D. Dit is belangrijk voor het verstevigen van je botten.
Te veel genieten van zonnestralen is echter schadelijk. Je huid droogt uit, je krijgt meer rimpels of je huid verbrandt. Je loopt kans op een zonnesteek en op lange termijn zelfs op huidkanker.

Jezelf beschermen is daarom de boodschap. Deze middelen helpen je daarbij:
1. schaduw (beperk de tijd in de zon)
2. kledij
3. zonnecrème. ​

Meer tips

Teveel, te lang of onbeschermd zonnebaden veroudert de huid. Te veel zon, te veel ultraviolet stralen, kan huidkanker veroorzaken.

Daarom komt in sommige zonnige landen (bv. Australië) huidkanker veel meer voor dan bij ons. Die schadelijke ultraviolet stralen kunnen ook nuttig zijn. Ze kunnen acne en psoriasis doen verminderen en zelfs doen verdwijnen. Het zonlicht kan dus zowel een vriend als een vijand zijn.

Gelukkig kan je de nadelen beperken:

  • Zoek schaduw op, zo beperk je de tijd in de volle zon. Blijf bij voorkeur uit de zon wanneer je schaduw korter is dan jezelf.
  • Ook beschermende kledij voorkomt dat je huid verbrandt.
  • Zonnecrèmes en zonnemelk filteren de zonnestralen en voorkomen verbranding en uitdroging van de huid. Wat je wel moet doen, is het juiste product kiezen dat voor jouw huid het beste is. Kies er één met een voldoende hoge beschermingsfactor. SPF15 is voor volwassenen de internationale standaard. Lichte en zeer lichte huidtypes gebruiken beter een beschermingsfactor van SPF30 of meer.

Zo zon je verstandig

  • Zonnebaden moet geleidelijk aan verlopen. Voorzichtig beginnen. Probeer altijd de tijd in de zon te beperken, zeker als je een lichte huid hebt.
  • Pas op voor de hete middagzon. Blijf bij voorkeur uit de zon tussen 11 en 16 uur.
  • Neem zeker je voorzorgen als je gaat zwemmen, want water beschermt niet tegen ultraviolet. Neem geen zonnebad met een natte huid.
  • Gebruik altijd een zonnecrème die is aangepast aan je huidtype.
  • Draag zorg voor weke lichaamsdelen die normaal weinig zon zien. Daar horen zeker de borsten bij. Gebruik daarom een beschermende filter.
  • Je huid wordt minder blootgesteld aan de zon wanneer je beweegt. Want je staat rechtop en ligt niet. Maar je huid die toch blootgesteld wordt, verbrandt even snel.

  • In de bergen verbrand je sneller.
  • Water, zand en witte muren weerkaatsen de zon. Wees dan extra voorzichtig.
  • Gebruik geen deodorants of parfum bij het zonnen.
  • Bescherm steeds je hoofd en hals en draag ook een zonnebril.

Kinderen: bescherm ze!

Het is zeer belangrijk om de huid van kinderen extra te beschermen.Kinderen zijn extra gevoelig voor de zon. Ze zijn in volle ontwikkeling en hun huid is dunner en gevoeliger dan die van volwassenen. Lange blootstelling en vaak voorkomende zonnebrand in de kindertijd kunnen jaren later leiden tot huidkanker.
  • Zorg voor een zonnecrème vanaf een beschermingsfactor SPF30.
  • Laat ze spelen in een schaduwrijk plekje en trek hen een T-shirt aan.
  • Hou kinderen steeds uit de zon tussen 11 en 16 uur.
  • Laat ze regelmatig drinken, zo vermijd je een zonneslag.
  • Bescherm ze met kledij, petjes, zonnebril.
  • Breng je baby nooit rechtstreeks in contact met zonlicht, maar houd hem in de schaduw.

 Wie moet nog extra voorzichtig zijn?

Sommige mensen moeten extra opletten. Heb je één van de volgende kenmerken of risicofactoren, let dan zeker op je zonne-gewoontes:

  • licht huidtype dat gemakkelijk verbrandt en moeilijk bruint
  • talrijke en onregelmatige vlekjes
  • al een kwaadaardig melanoom gehad
  • familieleden die een kwaadaardig melanoom hebben gehad
  • regelmatig verbrand in je kinder- en of tienerjaren.

Let ook extra op als je binnenshuis werkt, maar in je vrije tijd vaak in de zon vertoeft. Of als je medicatie neemt die je huid gevoelig maakt, zoals immunosuppressiva, bepaalde antibiotica, en nog sommige andere geneesmiddelen .

Toch aangebrand?

Zoek dan de koelte op, neem een koude douche en drink voldoende (lichtjes gezouten) water. Gaat de zonneslag gepaard met koorts, misselijkheid en koude rillingen neem dan contact op met een arts.

Zonnebank liefst vermijden

Meer en meer wordt aangeraden om een zonnebank te vermijden. Ze verhoogt je risico op huidkanker. In Brazilië en Australië zijn ze reeds volledig verboden.

Zonnecrème

Hoe kies je de juiste zonnecrème ?

Houd rekening met je huidtype, de omstandigheden (UV-index, strand, water,...)en hoeveel je in de zon komt. Gebruik zonneproducten die beschermen tegen zowel UVA- als UVB-stralen. Smeer rijkelijk om de twee uur en telkens nadat je gezwommen, gesport of gewerkt hebt.

1° Welk is je huidtype?

Op basis van de gevoeligheid van de huid kunnen we zes huidtypes onderscheiden. Huidtype 1, 2 en 3 zijn het gevoeligst voor ultraviolette straling. Ongeveer 40 % van de Belgen heeft huidtype 1 of 2.

  • Huidtype 1
    De huid verbrandt altijd en wordt niet bruin. Het is een heel lichte huid, vaak met sproeten. Mensen met rood of lichtblond haar en lichte ogen hebben meestal huidtype.
  • Huidtype 2
    De huid verbrandt snel en wordt zeer moeilijk bruin. Het is een lichte huid. Mensen met blond haar, grijze, groene of blauwe ogen hebben meestal huidtype 2.
  • Huidtype 3
    De huid verbrandt minder snel en wordt gemakkelijk bruin. Het is een licht getinte huid. Mensen met donkerblond of bruin haar en vrij donkere ogen hebben meestal huidtype 3.
  • Huidtype 4
    De huid verbrandt bijna nooit en bruint heel goed. Het is een natuurlijk getinte huid. Mensen met donker haar en donkere ogen hebben meestal huidtype 4.
  • Huidtype 5
    De huid verbrandt zeer zelden en bruint intensief. Mensen hebben een donker getinte huid.
  • Huidtype 6
    De huid verbrandt nooit en is zeer donker gepigmenteerd of zwart.

2° In welke mate moet je je beschermen tegen de zon?

 

De UV-index is hierbij een hulpmiddel. Deze index drukt de intensiteit van de schadelijke UV-straling uit.

 
​UV-index bescherming​
zwak: 1-2​ ​Je hoeft je niet te beschermen tegen de zon.
​matig of hoog: 3-4-5-6-7 ​Gebruik zonnecrème.
Bescherm je huid met kledij en een hoofddekstel.
Zoek 's middags de schaduw op.
zeer hoog of extreem: 8-9-10-11​

​Vermijd buitenactiviteiten op het heetst van de dag. Zoek altijd schaduw op. Draag beschermende kledij en een hoofddeksel. Smeer zonnecrème.

  

3° Kies dan in deze tabel de juiste beschermingsfactor (= SPF)

 

 

 ​De huid van …

 

​Matige blootstelling
UV 3-5
Hoge blootstelling​
UV 6-7
Zeer hoge 
blootstelling
UV 8-16

 

​Kinderen
onder 1 jaar

 

uit de zon blijven uit de zon blijven uit de zon blijven
Kinderen
boven 1 jaar​
SPF 30-50 SPF 50+​ SPF50+​
 Huidtype 1
SPF 30-50 SPF 50+ SPF 50+​
Huidtype 2
SPF 15-25​ SPF 30-50 SPF 50
Huidtype 3
SPF 6-10​ SPF 15-25 SPF 30-50
Huidtype 4
SPF 6-10 SPF 15-25​ SPF 15-25
Huidtype 5 - 6​ ​SPF 6-10 SPF 15-25​ ​SPF 15-25

Bron tabel: Stichting tegen Kanker

Kies altijd een product dat je zowel tegen UVA- als UVB-stralen beschermt.

Zonneproducten mag je niet beschouwen als een middel om langer in de zon te blijven. Ze geven geen totale bescherming en kunnen niet alle vormen van huidkanker voorkomen.

Hoe werkt zonnecrème best?

  • Schud vloeibare middelen goed voor gebruik.
  • Breng het product 20 minuten of een half uur aan voor je in de zon of het water gaat.
  • Smeer royaal en sla geen gevoelige plekjes over zoals oren, schouders of de achterkant van de knieën.
  • Blijf je toch eens wat langer in de zon, smeer dan minstens iedere twee uur en ook telkens na hevig zweten, baden of zwemmen. Dit geldt ook voor middelen met een hoge beschermingsfactor of waterproof producten.
  • Houd de vervaldatum in de gaten. Zonneproducten blijven na opening gemiddeld een jaar goed. Laat ze niet in de volle zon staan.

En vergeet niet

Als de zon hoog aan de hemel staat, is de straling het meest intens. Kom daarom zo weinig mogelijk in de zon tussen 11 en 16u. 

Meer info

Meer over zonnen, UV-stralen en je beschermen tegen huidkanker vind je op de website van Stichting tegen Kanker.

Verschenen op 10 september 2014 en aangepast op 25 mei 2017 met medewerking van Brigitte Boonen, projectleider Stichting tegen Kanker

Gun jezelf een goed leven!

In onze Well2DAY-centra kan je terecht bij verschillende professionals die je op weg helpen naar een kwaliteitsvol en gezond leven.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering