Reizigersdiarree

Het komt wel vaker voor, diarree op reis. Hoe kan je het vermijden? Aandacht hebben voor hygiëne is de belangrijkste boodschap.

 

​Hygiëne

De turista of reizigersdiarree is te wijten aan besmettingen via de mond of de handen.  Met deze maatregelen kan je het risico fors verminderen. 

  • Was steeds je handen voor het eten en na het gebruik van het toilet.
  • Drink geen kraantjeswater. Best gebruik je dit water ook niet om je tanden te poetsen.
  • Gebruik ook geen ijsblokjes die van kraantjeswater zijn gemaakt.
  • In de meeste gevallen is het wel veilig om flessenwater, koolzuurhoudende frisdranken en hete dranken zoals koffie of thee te drinken. Let wel op! In sommige landen is het de gewoonte om ongekookt koud water, net voor het opdienen, bij de hete thee of koffie te voegen.

Restaurant

Ook de plaats waar je een hapje eet is belangrijk. Bij de keuze tussen een straatstalletje of een restaurant, ga je toch beter voor het restaurant. De kans op betere hygiëne is daar groter. In een klein dorpsrestaurant is het risico op besmetting groter dan in het restaurant van een luxueus hotel. Hier gelden eerder “westerse” normen. Vermijd zeker restaurants met veel insecten.

Vermijd ook deze zaken:

  • ongepasteuriseerde melk of melkproducten die bereid zijn met ongepasteuriseerde melk zoals pudding, roomijs,…
  • ijs dat onverpakt verkocht wordt. Industrieel ijs dat recht uit de diepvries komt, is meestal wel veilig
  • rauwe groenten en koude salades
  • fruit en fruitsalade, tenzij het fruit geschild kan worden en je het zelf schilt. Eet geen fruit dat beschadigd is
  • rauwe of onvoldoende gekookte vis en zeevruchten zoals scampi’s, oesters,…
  • rauw of onvoldoende gebakken vlees
  • gerechten op basis van rauwe eieren. Eet ook geen eieren die onvoldoende gekookt of gebakken zijn
  • specialiteiten van de desbetreffende omgeving die ‘onfris’ ruiken
  • gerechten die wel werden gekookt, maar erna enkele uren op kamertemperatuur blijven staan.

Je moet dus zeker zijn dat je enkel voedsel eet dat goed verhit werd en nog warm is wanneer je het voorgeschoteld krijgt. De gerechten moeten goed doorbakken en gekookt zijn. Door het opvolgen van deze hygiënische maatregelen, vermindert het risico op reizigersdiarree sterk.

Toch de turista?

Waarschijnlijk gaat het om een lichte vorm. Vervelend, maar het geneest vanzelf na een paar dagen. Zorg wel dat het vochtverlies beperkt blijft. Drink dus voldoende!  

Kinderen zijn zeer vatbaar voor reizigersdiarree.  Bij hen is voedselhygiëne dus nog belangrijker. Heeft hij of zij diarree, hou dan je kleine spruit extra in de gaten. Kinderen drogen veel sneller uit. Zeker voor gezinnen met kleine kinderen mag een ORS-oplossing niet ontbreken in de reisapotheek. ORS staat voor “oral rehydration salt”: het gaat om zouten en mineralen waaraan je water moet toevoegen. Zij vermijden uitdroging. Bij ernstige buikloop moet je zeker een dokter contacteren.

Last van constipatie?

Grijp dan niet onmiddellijk naar een laxeermiddel. Gewoonlijk wordt de stoelgang weer normaal na een paar dagen. Drink veel en zorg voor een evenwichtige voeding, eet vooral veel fruit (wel wassen en bij voorkeur schillen).

Verschenen op 21 januari 2010 en herzien op 30 april 2015 met medewerking van dr. Vera De Groof, adviserend geneesheer NVSM.

Gun jezelf een goed leven!

In onze Well2DAY-centra kan je terecht bij verschillende professionals die je op weg helpen naar een kwaliteitsvol en gezond leven.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering