Beginnen en volhouden

Start voorbereid

​Zorg ervoor dat je gemotiveerd bent als je wil stoppen!

  • Als je een stoppoging plant, bereid je je best goed voor. Stoppen kan alleen maar lukken als je het zelf echt wilt.

Wat kan je doen als je wil stoppen?

  • Bij Tabakstop krijg je gratis advies over de eerste stappen die je zelf kan zetten. Bel het nummer 0800 111 000 of surf voor meer informatie naar www.tabakstop.be.
  • Een goed boek lezen over ‘stoppen met roken’: dan begrijp je wat tabaksverslaving is en wat je eraan kan doen.
  • Zoek hulp online: surf naar www.tabakstop.be/tabakstop-app met je smartphone of tablet, of tik “Tabakstop” in in de Google Play Store of Apple Store.
  • Individuele begeleiding of groepsbegeleiding ‘stoppen met roken’. Je hebt recht op een (gedeeltelijke) terugbetaling wanneer de sessies gegeven zijn door een erkende tabakoloog of huisarts. Het aanbod is terug te vinden op www.vlaanderenstoptmetroken.be
  • Een combinatie van intensieve gedragsmatige begeleiding en ondersteuning met farmacologische middelen (geneesmiddelen) biedt het meeste kans op stoppen op lange termijn.

Tips die kunnen helpen tijdens het stoppen

  • Neem een duidelijk besluit: een duidelijk besluit maakt het stoppen gemakkelijker.
  • Plan een stopdatum en leef ernaar toe: kies een dag die jou het best past.
  • Doe je sigaretten weg: waarschuw je naaste omgeving van je intentie en verwijder asbakken, sigaretten en aanstekers uit je huis.
  • In het begin komt de trek erg vaak terug, maar na verloop van tijd dooft hij uit. Denk aan de nadelen van het roken en zet je redenen om te stoppen op een rijtje (vb. gezondheid, geld uitsparen, …). Schrijf deze redenen op en kijk er terug naar wanneer je het moeilijk hebt.
  • Vermijd koffie en thee, ze doen de trek in een sigaret toenemen.
  • De trek in een sigaret duurt maar enkele seconden. Om dat ogenblik te overbruggen, kan je iets anders doen om je aandacht te verleggen (vb. een glas water drinken, wandeling maken, iemand bezoeken, …). Hou jezelf bezig en probeer je gedachten af te leiden van je behoefte aan een sigaret.
  • Leef dag per dag. Elke dag erbij is er een gewonnen.
  • Verzin van tevoren alternatieve oplossingen voor het opsteken van een sigaret op moeilijke momenten. Bijvoorbeeld, situaties waar je vroeger veel rookte.
  • Heb je behoefte aan iets om op te knabbelen, neem dan een gezond tussendoortje (stukje fruit, magere yoghurt, tas soep, …)
  • Beloon jezelf: geef jezelf een cadeau om je stappen te vieren (een dag, een week, een maand, …).

Is minder gaan roken een goede aanpak bij het stoppen? 

Roken is vaak een proces van verschillende stoppogingen, maar stoppen met roken betekent helemaal stoppen. Minder gaan roken kan wel een tussenfase zijn naar een volledige rookstop, maar je laat deze periode best niet te lang duren. Minder gaan roken kan, maar enkel als een eerste stap naar definitief stoppen. Als je eenmaal definitief gestopt bent, is het niet aangeraden om terug een beetje te roken.

Als je minder gaat roken, ontvangt je lichaam minder nicotine. Maar de zin om te roken blijft bestaan waardoor je - zelfs onbewust - harder ‘trekt’ aan je sigaretten. Het voornemen om ‘minder te roken’ brokkelt vaak ook langzaam af. Je vervalt snel weer in je oude rookritme en een gevoel van mislukking en moedeloosheid kan ontstaan.

 

 

 

Hoe volhouden?

Stoppen doe je niet op één dag. Stoppen met roken is het begin en daarna is het volhouden. 

Enkele tips om vol te houden: 

  • Hou risicosituaties onder controle. Deze situaties hangen samen met plaatsen of momenten waar en wanneer je gewoonlijk rookte.
  • Na emotionele situaties zoals paniek, angst, woede of ruzies krijg je gemakkelijker trek in een sigaret. Realiseer je dan dat roken het probleem niet oplost. Iemand telefoneren of opzoeken om je emoties te luchten kan dan wel helpen.
  • Bij veel rokers lukt het volhouden beter wanneer ze zich laten begeleiden door een tabakoloog of arts, en tegelijk nicotinevervangers of medicijnen nemen. De begeleiding helpt je om je gedrag te veranderen, de nicotinevervangers of medicijnen verminderen de ontwenningsverschijnselen en de zin in een sigaret.
  • Spaar het geld dat je niet uitgegeven hebt aan sigaretten en beloon er jezelf mee, bijvoorbeeld na elke week dat je gestopt bent. Daarmee hou je het stoppen beter vol en geef je het niet- roken een extra positieve dimensie.

Hervallen?

Rookte je toch eens een sigaret? Dit gebeurt bij veel stoppers. Denk dan niet dat je niet in staat bent om te stoppen. Vraag je dan wel af waarom je die sigaret rookte en hoe je die situatie in ’t vervolg kan vermijden. Leer van wat er mis liep. Gemiddeld lukt het iemand pas na de vijfde of zesde keer om definitief te stoppen, maar het kan natuurlijk ook lukken vanaf de eerste keer.

Verschenen op 1 maart 2011 en aangepast op 26 mei 2015 met medewerking van Stefaan Hendrickx en Katrijn Vandamme, stafmedewerkers tabakspreventie VIG

Wil je stoppen met roken?

Je kan voordelig bij onze erkende tabakologen terecht!

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering