Effect van alcohol bij het ouder worden

​De modale Vlaming drinkt graag een glaasje. Ook bij het ouder worden. De Gezondheidsenquête 2013 toont aan dat 1 op 4 Vlamingen dagelijks alcohol drinkt in de leeftijd van 55 tot 75 jaar. Tijd om dus even stil te staan bij wat alcohol doet met je lijf bij het ouder worden.

 

​Wat doet alcohol met mij?

Alcohol is een verdovende stof. Al vanaf een kleine hoeveelheid worden we stoutmoediger en actiever. Tegelijk neemt je concentratie en reactiesnelheid af. Je hoort en ziet minder scherp en je evenwicht kan verstoord raken.

Niet alleen hoeveel je drinkt, maar ook je leeftijd bepaalt hoe je op alcohol reageert. Als je ouder wordt, heb je minder lichaamsvocht en neemt je lichaamsvet toe. Je nieren en lever werken minder goed dan vroeger en je lichamelijke weerstand neemt af. Daardoor raak je bij eenzelfde hoeveelheid alcohol sneller dronken. Je lichaam heeft ook meer tijd nodig om de alcohol af te breken. Dat betekent dat de effecten ook langer duren. Tot slot heb je na het drinken meer tijd nodig om te recupereren.

Hoeveel alcohol mag je drinken?

Dit verschilt enorm van persoon tot persoon. Ben je een man of een vrouw? Fit of vermoeid? Weeg je veel of weinig? Ook de omstandigheden spelen een rol: drink je thuis of op café, in gezelschap of alleen, als je ziek bent, als je nog met de wagen moet rijden, enzovoort.

Er bestaan richtlijnen die aangeven hoeveel alcohol voor een gezonde volwassen man of vrouw aanvaardbaar is. Experten geven aan dat je als 55-plusser beter minder alcohol drinkt dan voorheen. Omdat je lichaam anders op alcohol reageert dan vroeger.

Je drinkt dus beter minder dan deze richtlijn:

  • Man
      • Max. 5 standaardglazen alcohol per gelegenheid
      • Max. 21 standaardglazen alcohol per week
      • Minstens 2 dagen per week geen alcohol
  • Vrouw
      • Max. 3 standaardglazen alcohol per gelegenheid
      • Max. 14 standaardglazen alcohol per week
      • Minstens 2 dagen per week geen alcohol

Wanneer extra uitkijken met alcohol?

  • Als alcohol een slaapmutsje is.
  • Je slaapt minder goed. Je lichaam raakt gewend aan de alcohol. Zo riskeer je op den duur steeds meer te moeten drinken om nog in slaap te raken en kan een verslaving op de loer liggen.
  • Als je alcohol drinkt om stress, eenzaamheid of depressieve gevoelens te verdrijven.
  • Als vrije tijd symbool staat voor alcohol drinken.
    Je dagelijkse routines gaan er met de jaren helemaal anders uitzien. Zeker als je met pensioen bent. Vaak betekent dat meer kansen op ontspanning en meer gelegenheden om een glas te drinken. Op die manier kan de hoeveelheid alcohol die je drinkt behoorlijk toenemen zonder dat je het echt in de gaten hebt.
  • Als je medicijnen neemt.
    Alcohol kan de werking of het effect van medicijnen gevaarlijk versterken of net tegengaan. Omgekeerd kunnen medicijnen het verdovend effect van alcohol versterken.

Waarom is minder vaak beter?

Er zijn heel wat voordelen aan een glaasje minder:

  • Je energie en fitheid verbeteren. Je voelt je beter in je vel.
  • Je concentratie en geheugen gaan vooruit
  • Je slaapkwaliteit verbetert. Je bent beter uitgerust. Je voelt je helder en fris bij het opstaan
  • Je houdt je gewicht beter onder controle (alcohol is calorierijk!)
  • Je kans op spanningen en ruzie daalt. Alcohol kan immers een spelbreker zijn in gezelschap. 
  • Je hebt minder kans op gezondheidsklachten zoals leverklachten, overgewicht, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, maag- en darmproblemen, bepaalde kankers of geestelijke problemen.

Tips voor een gezond alcoholgebruik

  • Drink enkel als je je fit voelt in je vel en je hoofd.
  • Wissel telkens een alcoholisch drankje af met een alcoholvrij drankje. Heb je grote dorst, kies dan liever voor water.
  • Bepaal vooraf hoeveel je wil drinken en hou je aan dat besluit.
  • Ga voor  activiteiten waar alcohol niet de rode draad hoeft te zijn: een natuurwandeling, een sportieve uitdaging, een cursus of workshop, de bioscoop, … Sta er ook even bij stil of er na een activiteit steeds een glas alcohol hoeft te zijn.
  • Sommige mensen kiezen om alcohol volledig achterwege te laten. Uit noodzaak of als bewuste keuze. Respecteer dat en dring niet aan als je gasten of gezelschap liever geen alcohol drinken.
  • Drink je regelmatig thuis een glas? Dan kan het helpen om minder grote hoeveelheden alcohol in huis te halen of er af en toe voor te zorgen dat er geen alcohol in huis is.
  • Drink uiteraard niet als je met de wagen op stap bent.

Meer weten?

 

Verschenen op 2 december 2015 met medewerking van Sarah Melis & Karen Vanmarcke, stafmedewerkers Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs

Gun jezelf een goed leven!

In onze Well2DAY-centra kan je terecht bij verschillende professionals die je op weg helpen naar een kwaliteitsvol en gezond leven.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering