Oplossingen voor slaap- en kalmeermiddelen

Slaap- en kalmeermiddelen? Denk eerst aan andere oplossingen

België is kampioen in het gebruik van slaap- en kalmeermiddelen. Nochtans zijn er gezondere oplossingen zoals meer bewegen, gezonde voeding, relaxatie,… Slaap- en kalmeermiddelen moeten het laatste redmiddel zijn.

 

​Heel wat Belgen lijden aan slaap-, angststoornissen en stress. Slaap- en kalmeermiddelen werken dan snel. Maar hun werkingsduur is beperkt (1 tot 2 weken) en ze hebben heel wat neveneffecten:

  • geheugenverlies, verwarring, concentratieproblemen, …
  • hoger risico op vallen
  • slaperigheid overdag
  • gewenning en verslaving.

Nochtans is het in vele gevallen mogelijk om medicatie te vermijden. Op lange termijn zijn een gezonde leefstijl en andere oplossingen beter.
Slaap- en kalmeermiddelen kunnen nuttig zijn voor sommige mensen, maar dan als aanvulling op een niet-medicamenteuze behandeling. In een beperkte, gecontroleerde dosis en gedurende een beperkte periode kunnen ze soms nodig zijn. Om de onderliggende oorzaken aan te pakken moet tegelijk worden ingezet op een gezond voedingspatroon, een goed slaapritme, regelmatige fysieke activiteit, specifieke begeleiding… Jammer genoeg gebruiken veel mensen met angst-, stress- of slaapproblemen deze medicijnen als enige behandeling en op langdurige basis.

 

Verschenen op 7 februari 2018 met medewerking van Campagne "Slaap- en kalmeermiddelen, denk eerst aan andere oplossingen." van de federale overheidsdienst

Gun jezelf een goed leven!

In onze Well2DAY-centra kan je terecht bij verschillende professionals die je op weg helpen naar een kwaliteitsvol en gezond leven.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering