Alcohol

Hoe werkt alcohol eigenlijk en waarom is het niet gezond om te veel te drinken? En hoeveel is dan 'te veel’?
Hieronder vind je een antwoord op deze vragen.

Effect

​Alcohol heeft een verdovend effect op de hersenen. Wanneer je alcohol drinkt, raken eerst de hersendelen verdoofd die het gedrag en de gevoelens controleren. Zo komt het dat een kleine hoeveelheid alcohol zorgt voor een stoutmoediger, actief gevoel.

De effecten van alcohol worden mee bepaald door je geslacht en lichaamsgewicht. Ook stress, vermoeidheid en omstandigheden zoals hoe snel je drinkt en of je iets gegeten hebt, bepalen de effecten. Of je alleen drinkt of in groep en welke je gemoedstoestand is, bepalen ook mee de risico’s van alcohol.

Bij een grotere hoeveelheid alcohol vermindert het reactievermogen. Je hoort en ziet minder scherp, maar het zelfvertrouwen neemt misleidend toe en kan omslaan in roekeloosheid. Hierdoor ontstaan soms gevaarlijke situaties, vooral in het verkeer.

Nog meer alcohol vermindert de controle over de bewegingen en het coördinatievermogen. Lopen wordt wankelen, praten wordt lallen. Vaak kan men zich later helemaal niet meer herinneren wat er allemaal gezegd of gebeurd is, een fenomeen dat ‘black out’ wordt genoemd. Nog meer alcohol kan leiden tot coma, hartstilstand of zelfs de dood.

 

 

 



 

 

Hoeveel

Standaardglazen

Het glas waarin we een bepaalde soort drank schenken, verschilt van soort tot soort.
Een glas - zoals in de horeca geschonken - is een ‘standaardglas’. Er bestaan ook enkele uitzonderingen zoals zwaar bier of cocktails.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoeveel is te veel?

Alcohol is een schadelijke stof. Om de risico’s van alcoholgebruik te beperken, drink je best niet meer dan 10 standaardglazen per week.

  • Wil je geen enkel risico lopen, dan drink je beter geen alcohol. Drink je toch, spreid dan je alcoholgebruik best over meerdere dagen in de week en drink een aantal dagen niet.
  • Jongeren onder de 18 jaar drinken best geen alcohol.
  • Als je zwanger wil worden, tijdens de zwangerschap en tijdens de borstvoedingsperiode is geen alcohol drinken de veiligste optie.

Wanneer drink je beter geen alcohol?

  • Als je je in het verkeer begeeft.
  • Voor, tijdens en direct na lichamelijke inspanningen en sporten.
  • Bij het werken met machines, elektrische apparaten, ladders, …
  • Voor en tijdens het werk.
  • Wanneer je instaat voor de veiligheid van anderen.

Wanneer loop je meer risico op negatieve effecten van alcoholgebruik?

  • Als je ouder bent.
  • Als je tussen de 18 en 24 jaar bent.
  • Als je medicatie gebruikt.
  • Als je ziek bent of (andere) gezondheidsproblemen hebt.
  • Als je je niet goed in je vel voelt.
  • Als je klein van gestalte bent en weinig weegt.
  • Als er in je familie mensen zijn of waren met alcoholproblemen.
  • Als je andere drugs gebruikt.

Wil je weten hoe riskant jouw drinkgewoonten zijn?
Doe anoniem en vrijblijvend de zelftest op www.druglijn.be. Gewoon enkele antwoorden aanklikken en je krijgt meteen een advies op maat.

 

Nadelen

​Wat zijn de risico’s van te veel alcohol?

Op korte termijn

  • Meer risico op ongelukken. Het kan roekeloosheid en agressie uitlokken. Het kan ook mee aan de basis liggen van opdringerigheid of ongewenste seksuele intimiteiten.
  • Alcohol verhoogt misschien wel de zin om te vrijen, maar het vermindert de seksuele prestaties en kan potentieproblemen veroorzaken.
  • Risico op een ‘kater’.
  • Risico op ‘black-out’.

Op lange termijn

Alcoholmisbruik is op termijn schadelijk voor het hele lichaam. Zowat elk orgaan kan aangetast worden, soms met onherstelbare schade tot gevolg.

Alcohol bevat veel calorieën en kan zorgen voor overgewicht.

Langdurig te veel alcohol drinken, kan leiden tot angst- en paniekaanvallen. Het kan ook depressieve klachten uitlokken en bestaande depressies verergeren.

Er is een verband tussen alcoholgebruik en verschillende kankers (mond, keel, slokdarm, lever, alvleesklier, dikke darm, borst).

Verslaving

​Bij alcoholmisbruik ontstaan zowel lichamelijke en geestelijke verslaving als tolerantie.

  • Lichamelijke afhankelijkheid betekent dat je lichaam een bepaalde dosis alcohol nodig heeft.
  • Om nog effect te hebben, heb je steeds meer alcohol nodig. Dit noemt men ook tolerantie.
  • Geestelijke afhankelijkheid betekent dat je het gevoel hebt niet meer te kunnen functioneren zonder alcohol.

Ontwenning

Omdat alcohol lichamelijk verslavend is, kan na een periode van veel alcoholgebruik plots stoppen of sterk verminderen gepaard gaan met ontwenningsverschijnselen zoals beven, zweten, zenuwachtigheid, onrust, angst, braken en slapeloosheid. Ontwennen gebeurt best onder doktersbegeleiding.
Ook om de geestelijke drang om te drinken te blijven beheersen, kan je hulp vragen.
De DrugLijn kan je daarbij helpen.

Tips

​Tips om te minderen

  • Bepaal vooraf hoeveel je wil drinken en hou je aan dat besluit.
  • Beperk de totale hoeveelheid alcohol die je per keer drinkt.
  • Drink traag, eet bij het drinken, en wissel af met water.
  • Blijf binnen de wekelijkse richtlijn: niet meer dan 10 standaardglazen per week.

Verschenen op 13 december 2016 met medewerking van VAD, Vlaams expertisecentrum voor alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gokken en gamen.

Gun jezelf een goed leven!

In onze Well2DAY-centra kan je terecht bij verschillende professionals die je op weg helpen naar een kwaliteitsvol en gezond leven.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering