Veerkracht

Kleine en grote tegenvallers zijn een deel van ieders leven. Op die momenten komt veerkracht goed van pas. Die innerlijke kracht helpt je niet alleen om tegenslagen te verwerken, maar ook om er wijzer uit te komen. Iedereen heeft veerkracht in zich. Bovendien kan je je veerkracht zelf voeden en nog sterker maken. Daar zijn geen grootse inspanningen voor nodig, met vele kleintjes gaat het ook.

Wat

​Wat is veerkracht?

Veerkracht is het vermogen om op een goede manier met tegenslagen om te gaan, ze te boven te komen en eruit te leren voor de toekomst. Net als een ingedrukte veer weer opspringt, zo kunnen wij terugveren na een tegenslag en doorgaan met ons leven.
Dat leven loopt immers niet altijd zoals we het gedroomd hebben. We krijgen te maken met ongemakken en problemen, het ene al erger dan het andere:

  • dagelijkse stress en irritaties. Zoals verkeersfiles, je kind dat iets uitgespookt heeft, het eten dat aanbrandt, een deadline op het werk.
  • een zware klap. Zoals de dood van een geliefd iemand, het verlies van je job, een ernstige ziekte of ongeval.
  • een leven dat moeilijk is en dat nog lang of voor altijd zo zal blijven. Door armoede, een chronische ziekte of handicap, of een combinatie van verschillende problemen.

Iedereen heeft veerkracht, maar hoe veerkrachtig je bent, verschilt wel van mens tot mens. De een raakt daardoor minder gemakkelijk uit evenwicht dan de ander. Bijvoorbeeld, sommige kinderen maken heel erge dingen mee, maar groeien uit tot succesvolle, evenwichtige volwassenen die ook latere tegenvallers goed verwerken. Zij zijn heel veerkrachtig. Andere mensen hebben veel meer moeite om tegenslagen te boven te komen, nog anderen blijven er hun hele leven onder lijden.

Veerkrachtig zijn wil niet zeggen dat je ongevoelig bent en geen innerlijke pijn voelt. Iedereen heeft verdriet wanneer het noodlot toeslaat. Je gaat door een diep dal en je moet je aanpassen aan een nieuwe werkelijkheid. Dat gaat met vallen en opstaan. Daarna merk je dat je iets geleerd hebt uit je tegenslag, dat je leven ook rijker is geworden en dat je veerkrachtiger bent dan daarvoor. Bijvoorbeeld, mensen die kanker overleefd hebben, staan daarna vaak op een bewuster manier in het leven en laten zich niet meer zo snel uit het lood slaan door kleinigheden.

Waaruit bestaat veerkracht?

Veerkrachtig ben je niet alleen omdat je zelf zo wìl zijn. Het is meer dan een kwestie van wilskracht. Je persoonlijke veerkracht is de optelsom van veel verschillende delen. Sommige daarvan liggen binnen in jou, andere komen uit je naaste omgeving en nog andere uit de samenleving. De aanleg waarmee je geboren bent is er een van, maar ook hoe je ouders met jou en met elkaar omgingen, hoe je het op school doet of deed, je gezondheid, waar je woont enzovoort. Sommige elementen verzwakken je veerkracht, andere beschermen haar en maken haar juist sterker. Sommige elementen kan je nu niet meer veranderen, andere wel.

 

Hoe word je veerkrachtiger?

​Je kan zelf je eigen veerkracht trainen en haar groter maken. Dat doe je door de elementen die je kan veranderen en die je veerkracht beschermen sterker te maken. Het is iets wat groeit.  We hebben allemaal elementen waar we al goed in zijn, en andere die nog beter kunnen. Vooral die verbeterpuntjes mag je niet ‘vergeten’.

Vind jezelf OK

Leg de lat niet te hoog voor jezelf en vergelijk jezelf niet voortdurend met anderen. Ook mensen die naar buiten heel succesvol zijn, hebben hun kleine kantjes en zwakheden. Iedereen is uniek. Denk vooral aan alles waar je wel goed in bent wanneer je aan jezelf twijfelt.

Stel je open

Praat over wat in je binnenste omgaat. Dat lucht op. Maak echt contact met mensen. Babbel om te beginnen met je buren over koetjes en kalfjes. Je moet niet meteen je hart uitstorten, maar af en toe mag je wel zeggen wat je hindert of op je hart ligt. Krop ook je kleine ergernissen niet op, maar zeg wat je voelt. Als je omgeving weet waardoor je een beetje kribbig bent, begrijpen ze je en gaan ze je minder snel scheef bekijken of veroordelen. Luister omgekeerd ook echt naar wat anderen te zeggen hebben. Maak er geen eenrichtingsverkeer van.

Beweeg

Lichaamsbeweging is super om stress af te reageren. Je gaat er minder door piekeren en ook je gezondheid verbetert erdoor. Beweeg je nu te weinig? Begin dan met iets wat je aankan en gemakkelijk in je leven kan inpassen: maak een wandelingetje in de buitenlucht tijdens de lunchpauze, ga met de fiets naar het werk, stap een halte vroeger af van de bus. Ook de trap nemen in plaats van de lift is heel goed voor je conditie.

Probeer iets nieuws

Stel jezelf regelmatig open voor nieuwe ervaringen. Doe je altijd hetzelfde, dan blijf je ook in hetzelfde rondje draaien. Door nieuwe dingen te beleven, krijg je ook verse inzichten en ga je problemen uit een andere hoek bekijken. Dat nieuwe kan iets eenvoudigs zijn, zoals een alternatieve route naar huis uitproberen of een gerecht van een tv-kok klaarmaken. Of je kan een cursus gaan volgen. Dan leer je niet alleen iets bij, maar breid je ook je kennissenkring uit.

Durf nee te zeggen

Geef je grenzen aan, thuis maar ook op het werk. Dan word je beter gerespecteerd door andere mensen. Zeg ook nee tegen dingen die niet goed voor je zijn en weersta aan de verleiding om dingen te kopen die je toch niet nodig hebt.

Reken op anderen

Niemand kan het altijd alleen. Soms heb je vrienden en familieleden nodig. Houd daarom contact met hen en stel je open voor nieuwe mensen.

Ga ervoor

Zoek een doel dat inhoud geeft aan je leven en dat de moeite waard is om je ervoor in te zetten. De nieuwste versie van een smartphone kunnen kopen, geeft je geen blijvende voldoening. Jezelf in iets of voor iemand inzetten wel. Het doet je bovendien even je eigen zorgen vergeten. Het hoeft ook weer niet om iets groots te gaan, denk aan iets waarmee je een ander een plezier doet.

Vraag hulp

Met twee kan je meer dan alleen. Hulp vragen wanneer je je ergens zorgen over maakt of ongelukkig over bent, is niets om je over te schamen. Het is geen teken van zwakte maar de eerste stap naar een oplossing. Vraag eerst hulp aan vrienden en familie. Raak je er zo niet uit, zoek dan professionele hulp.  Heb je al lange tijd geen plezier meer in het leven, dan moet je dat zeker doen. Je gaat toch ook naar de dokter als je griep hebt? Dat mag je dat ook doen wanneer je je ongelukkig voelt en het maar niet wil overgaan. Dat is geen aanstellerij.

Gun jezelf rust

Zoek elke dag een paar keer een kort moment om je hoofd helemaal leeg te maken. Maak één keer per week tijd vrij om iets te doen wat je graag doet. Organiseer het zo dat je dan ook echt met rust gelaten wordt. Dat heb je nodig in een wereld die van ons verwacht dat we voortdurend met iéts of zelfs met meer dingen tegelijk bezig zijn. Kan je nooit eens stoom aflaten, dan stapelt stress zich op tot je eronderdoor gaat.

Houd je hoofd boven water

Soms krijg je een zware klap te verwerken. Zo een periode moet je doorspartelen.  Gun jezelf tijd en rust, want dat heb je nodig. Wees niet te hard of te veeleisend voor jezelf. Verwen jezelf een beetje en zoek kleine positieve dingen in je leven die je moed kunnen geven.

Meer weten?

Surf naar de website www.fitinjehoofd.be

Daar vind je massa’s tips en hulpmiddelen

 

Verschenen op 8 december 2015 met medewerking van Winnie De Roover, stafmedewerker Geestelijke Gezondheidsbevordering bij het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie

Mindfulness & Meditatie

Geprikkeld om een mindfulnesstraining te volgen of deel te nemen aan meditatiesessies? Ontvang een mooie terugbetaling.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering