Mindfulness

Mindfulness is een Engelse term die je niet in één woord kan vertalen. Je kan het omschrijven als ‘op een milde wijze aandacht geven aan wat hier en nu  aanwezig is’. De oorsprong ervan ligt bij Oosterse inzichten en meditatietechnieken, gecombineerd met wetenschappelijke inzichten over de menselijke psychologie. 

Wat

​​Minfulness leert je omgaan met

  • moeilijk hanteerbare gevoelens
  • chronische pijn
  • chronisch ziekte
  • vermoeidheid
  • slaapstoornissen
  • stress

Hoe? 

We leven vaak op automatische piloot waardoor we ons niet bewust zijn van het moment zelf. Tegelijk nemen negatieve gedachten, gevoelens en sensaties ons in beslag zonder dat we het zelf beseffen. We ergeren ons bijvoorbeeld omdat we in de file staan en zo maken we onszelf nodeloos ongelukkig en gestresseerd. We denken vaak dat we er toch niets aan kunnen veranderen.  Mindfulness leert je om op een open wijze, mild en accepterend te observeren wat er is, zonder te berusten of passief te blijven. Deze houding brengt ruimte voor andere oplossingen, rust en tevredenheid. Yoga, meditatie en ontspanningsoefeningen helpen je bewust te worden van het hier en nu. Ze leren je ook een open en milde houding aan te nemen. 

Voordelen

  • Je kan je beter concentreren.
  • Je leert gevoelens en gedachten herkennen en accepteren.
  • Je ontwikkelt meer zelfvertrouwen.
  • Je leert te ontspannen.
  • Je leert om te gaan met minder leuke emoties, zonder volledig meegesleept te worden of ze te negeren.
  • Je wordt vriendelijker voor jezelf en anderen.
  • Je vindt innerlijke rust.

Mindfulness trainingen

Mindfulness is een vaardigheid die je kan ontwikkelen en trainen. Het vraagt wel oefening, je leert het niet van vandaag op morgen. Een training door een professional kan dus interessant zijn. 

Lees je er graag meer over? 

  • The Effects of Mindfulness Meditation: A Meta-Analysis. Mindfulness,Eberth, J., & Sedlmeier, P. (2012).
  • Mindfulness Is Goed Voor Alles en 7 Andere Mythes. Prins, B. & Decuypere, A. (2013). lannoo, Tielt.


Voor wie (niet)

Minfulness is er voor iedereen die bewuster wil leven en meer wil genieten. Volgens wetenschappelijk onderzoek is het effectief bij het leren omgaan met klachten zoals piekeren, negatief denken, controledrang, perfectionisme, slapeloosheid, vermoeidheid… 

Toch is mindfulness zeker niet altijd de beste aanpak. Zo ben je tijdens een acute depressie of burn-out soms gegijzeld door onophoudelijk doorrazende negatieve gevoelens, gewaarwordingen en gedachten. Op dat moment ben je moeilijk in staat tot mindfulness. Het advies van een arts of psycholoog is dan aangewezen. Is je depressie of burn-out eenmaal voorbij, dan kan het wel nuttig zijn. Mindfulness leert je meer alert te zijn voor negatieve denkprocessen en je pikt sneller de signalen op die erop wijzen dat je aan het afglijden bent. Bovendien leer je technieken om er tegenin te gaan, waardoor je bijvoorbeeld niet eindeloos gaat piekeren.


Ook mensen met andere psychiatrische klachten zoals of persoonlijkheidsproblemen schakelen beter een psycholoog of arts in. Denk bijvoorbeeld aan borderline, verslavingsproblematiek, autisme, psychose, acute burn-out… 

Verschenen op 23 februari 2016 met medewerking van Björn Prins, psycholoog - Managing Partner ITAM - Doctoral researcher Universiteit Gent

Mindfulness & Meditatie

Geprikkeld om een mindfulnesstraining te volgen of deel te nemen aan meditatiesessies? Ontvang een mooie terugbetaling.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering