Rugtest

Wat weet jij van de oorzaken van rugpijn en wat doe je om de pijn te verlichten? Test hoe bewust jij je bent van je rug. ​​​

 

​​

Jouw elf tips 

  1. Verzacht rugpijn met warmte of ijs en neem eventueel een pijnstiller of ontstekingsremmer. Lees wel altijd aandachtig de bijsluiter.
  2. Blijf bewegen maar doe geen bruuske of zware inspanningen.
  3. Slaap op een dun, standaard of ergonomisch hoofdkussen met een maximumdikte van 20 centimeter.
  4. Steun regelmatig met je hoofd tegen een hoofdsteun of laat het op je handen rusten.
  5. Raap lichte voorwerpen op met een hand en buigend door een been. Je been mag daarbij naar achter zwaaien.
  6. Zit rechtop zonder je benen te kruisen.
  7. Zit maximum een half uur aan een stuk. Wandel zo vaak mogelijk rond om het te onderbreken.
  8. Verdeel je gewicht over je twee voeten als je rechtstaat en wiebel rustig heen en weer als je echt lang moet staan.
  9. Beweeg elke dag een half uur buiten je werk en je huishouden. Wandel, fiets of beoefen een rustige sport.
  10. Weet dat de meeste rugpijn onschuldig is en zelden een ernstige oorzaak heeft zoals een geknelde zenuw of een beschadigde wervel.
  11. Weet dat rugpijn meestal voortkomt uit overbelasting en verkrampte of te zwakke spieren. 

Uitgebreide informatie 

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering