Behandelingen

Er bestaan verschillende soorten behandelingen voor nekpijn. Welke behandeling voor jou de beste is, hangt af van de soort pijn die je hebt. Er bestaan drie grote soorten (nek)pijn. Ze hebben een verschillende oorsprong in je lichaam en voelen anders aan. Ze hebben ook een ander soort behandeling nodig. Je kan er voor naar de kinesitherapeut gaan.

Soorten nekpijn en behandelingen

Nociceptieve pijn

Nociceptieve pijn komt van elk onderdeel in je nek dat pijnzenuwen heeft, bijvoorbeeld je spieren of nekgewrichten. Die pijn is een signaal dat dat onderdeel niet goed (meer) werkt of beschadigd is. Bijvoorbeeld, artrose van de facetgewrichten veroorzaakt vaak nociceptieve pijn. Ook door je nek verkeerd te gebruiken, kan je dat soort pijn hebben. Bijvoorbeeld, als je altijd in een slechte houding werkt, kunnen in je nekspieren of je schouderspieren harde knobbels of triggerpoints ontstaan, die een uitstralende pijn veroorzaken.

Nociceptieve pijn herken je zo:

  • zit vooral in je nek zelf
  • kan uitstralen naar je arm of je hoofd
  • zit meestal aan één kant van je lichaam
  • voel je vooral bij een bepaalde houding of beweging. Bijvoorbeeld als je je hoofd draait of naar achter houdt. Om minder pijn te voelen, ga je die houding of die beweging vermijden.

Neuropatische pijn

Uit het ruggenmerg vertrekken aan weerszijden grote zenuwen naar de rest van je lichaam. Is een van die zenuwen zelf beschadigd, dan kan dat neuropatische pijn doen ontstaan. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer een uitpuilende tussenwervelschijf duwt op een zenuw die naar je arm gaat. Die zenuw heeft dan niet genoeg plaats meer en ontsteekt. 

Neuropatische pijn herken je zo:

  • de pijn zit in je nek, maar nog meer in je arm
  • het is vaak een brandende, schietende pijn
  • je voelt tintelingen of kriebelingen in je arm
  • meestal zit het aan één kant van je lichaam
  • de pijn kan er ook zijn wanneer je niet beweegt.
Opgelet!
De kracht en het gevoel in je arm kunnen na een tijdje verminderen. Dat is een teken dat de zenuw het te hard te verduren heeft. Wanneer je zoiets opmerkt, moet je zeker naar de dokter of specialist.

Centrale pijn

Pijn is een waarschuwing die onze hersenen ons sturen: pas op, iets in je lichaam is beschadigd of ziek! Bijvoorbeeld, wanneer je je vinger brandt, voel je meteen hevige pijn. Wanneer de vinger genezen is, verdwijnt de pijn weer.
Maar zo gaat het niet altijd. Soms wil de pijn niet meer weggaan of wordt hij zelfs erger. Door die eerste pijn is je zenuwstelsel namelijk overgevoelig geworden en zijn er veranderingen gebeurd in de manier waarop het pijn verwerkt. Het blijft overdreven sterke pijnsignalen sturen, wanneer dat helemaal niet meer nodig is. Je voelt nu zelfs pijn bij dingen die helemaal geen pijn zouden mogen doen, bijvoorbeeld een zachte aanraking. Zo blijft die pijn bestaan. Dat heet men ook sensitisatie.
Een typisch voorbeeld is nekpijn die na een whiplash blijft bestaan. De pijn die je voelt onmiddellijk na de whiplash is normaal, omdat onderdelen van je nek, zoals spieren en gewrichten, door de beschadiging en ontstekingen een tijdje overgevoelig zijn. Na enkele weken zijn ze genezen, maar de pijn blijft. Die pijn is echt, maar je kan haar niet bewijzen. Op foto's van je nek is immers niets meer te zien. Sommige mensen geloven je daardoor niet, zoals je baas of de verzekering. Daardoor heb je ook nog eens veel stress. Dat verergert vaak de pijn nog of maakt het moeilijker om er van af te raken.

Zo herken je centrale pijn:

  • je hebt al een hele tijd voortdurend pijn
  • de pijn zit niet alleen in je nek; je hele lichaam doet mee en je kan bijvoorbeeld ook in je onderrug pijn hebben
  • de pijn kan van kant wisselen
  • je bent ook erg gevoelig voor allerlei ander invloeden zoals licht, harde geluiden of aanrakingen
  • ook wanneer je niet beweegt kan je pijn hebben.

Behandeling

Voor de behandeling van je nekpijn kan je naar de kinesitherapeut gaan. Welk soort pijn weegt bij jou het zwaarst door: nociceptief, neuropatisch of centraal? Afhankelijk daarvan kiest de kinesitherapeut een andere behandelstrategie, maar in elke strategie komen informatie, manuele therapie en oefentherapie aan bod.
 
  • Informatie: je krijgt uitleg over de oorzaak van je pijn en hoe je haar zelf kan verminderen.
  • Manuele therapie: de kinesist gebruikt zijn of haar handen op je lichaam om de pijn te verminderen of bepaalde bewegingen te vergemakkelijken. Er bestaan verschillende technieken waar de kinesitherapeut uit kan kiezen.
  • Oefentherapie: de kinesitherapeut leert jou bepaalde oefeningen. Je beweegt zelf, maar de kinesist kijkt toe en let erop dat je de oefeningen zonder fouten maakt. Dan kan je ze later thuis op eigen houtje blijven doen. Er bestaan verschillende soorten oefeningen.

Bij nociceptieve pijn

 
  • Informatie
Je leert waar de pijn vandaan komt en hoe lang het kan duren voor alles genezen is. Niet alles geneest immers even snel. Bijvoorbeeld, bij facetgewrichten gaat het tamelijk vlot, maar het herstel van een tussenwervelschijf kan tot een jaar duren. Blijven bewegen is een belangrijke boodschap.
 
  • Manuele therapie en oefentherapie
Allebei verminderen ze je pijn, zodat je weer goed en normaal kan bewegen. Bewegingen die je nu niet meer maakt omdat ze te veel pijn doen, kan je daarna wel weer uitvoeren.
Enkele voorbeelden. Is artrose van de facetgewrichten de boosdoener, dan leer je vooral oefeningen om die facetgewrichten weer vlot te laten bewegen. Tegen de artrose zelf kan je niets doen, maar met de oefeningen kan je je nek wat meer pijnvrij gaan bewegen.
Komt de pijn van harde spierknobbels, dan geeft de kinesist je manuele therapie.
Bijvoorbeeld door stevig op de knobbels te drukken tot ze weer zachter worden.

Bij neuropatische pijn

 
  • Informatie is erg belangrijk: waar komt je pijn vandaan en hoe ga je er het best mee om? 
  • Manuele therapie: de kinesitherapeut voert bewegingen met je uit om de ontstoken zenuw te laten bewegen en zuurstof te geven. Daardoor geneest de ontsteking sneller.
  • Oefentherapie: snel weer zelf bewegen is ook belangrijk, maar je moet weten hoe. Anders heb je achteraf nog meer pijn en durf je helemaal niet meer te bewegen. Daarom is het belangrijk dat de kinesitherapeut je daarin begeleidt.

Bij centrale pijn

Informatie en zelf oefenen zijn het belangrijkst.

  • Informatie: je krijgt uitleg over waar je pijn en de overgevoeligheid vandaan komen. Een goede website - ook in het Nederlands - die uitlegt waar centrale pijn vandaan komt is: https://www.retrainpain.org/nederlands/
  • Oefentherapie. Bewegen is goed voor je, maar dat durf je al een hele tijd niet meer. Uit angst voor meer pijn ben je steeds minder gaan doen. Daarom leer je nu stapsgewijs weer bewegen, al je dagelijkse activiteiten weer uit te voeren en ook je angst voor de pijn te overwinnen.

Praktische tips

  • Ga eerst langs bij de huisarts, die je zal onderzoeken en indien nodig kinesitherapie zal voorschrijven. De dokter zal je in dat geval een voorschrift meegeven, zodat je recht hebt op terugbetaling.
  • Met een voorschrift kan je terecht bij een kinesitherapeut of een nekrevalidatiecentrum van een ziekenhuis.
  • Een kinesitherapeut kan je informatie en advies geven over ergonomie, een juiste lichaamshouding en wat je kan doen als je last hebt van chronische stress.
  • Een nekrevalidatiecentrum in een ziekenhuis kan je vergelijken met de rugschool. Je krijgt er oefentherapie, maar ook advies over ergonomie en nekhygiëne. Er is bovendien een psycholoog die je kan helpen om beter om te gaan met stress en chronische pijn.
    Je gaat er gedurende vier tot zes maanden naartoe, liefst twee keer per week. Dan ga je echt vooruit. Oefen je maar één keer per week, dan ebt je resultaat weg. Je onderhoudt best thuis verder wat je tijdens de revalidatie opgebouwd hebt.

Tips bij acute nekpijn

  • Blijf rustig bewegen binnen je pijngrens. Het voorkomt dat je nekspieren stijf en stram worden en dat de doorbloeding vermindert. Als je lang niet beweegt, krijg je zelfs meer pijn. Maar heel uitzonderlijk is bewegen slecht of gevaarlijk, bijvoorbeeld vlak na een ongeval.
  • Geef je nek wel rust als je veel pijn hebt, vooral de eerste dagen. Steun bijvoorbeeld met je hoofd tegen de leuning van een ligstoel, zodat je nek je hoofd niet moet dragen. Wissel rust af met voorzichtig bewegen.
  • Neem eventueel een vrij verkrijgbare pijnstiller (paracetamol) of een niet-steroïdale ontstekingsremmer (type ibuprofen) tegen de ergste pijn. Het maakt bewegen ook gemakkelijker. Respecteer de dagelijkse maximumdosis en combineer geen geneesmiddelen op eigen houtje als je vindt dat je pijnstiller niet goed genoeg werkt.
  • Een warm kompres zoals een kersenpitkussentje ontspant je spieren, verbetert de doorbloeding en vermindert de pijn. Ook een infraroodlampje kan helpen. Bij ontsteking of zwelling gebruik je beter geen warmte, maar koude.
  • Houd je hoofd rechtop, in een lijn met je wervelkolom. Trek je kin een beetje in en houd je schouders ontspannen naar achter.
  • Raadpleeg je huisarts wanneer het niet beter gaat na enkele dagen of wanneer je ongerust bent.

Tips om je nek te sparen

Pas deze tips toe om nekpijn in de toekomst te vermijden:

  • Slaap op een goed hoofdkussen. Wat dat is, is voor iedereen anders. Je moet zowel rekening houden met je matras als met je lichaamsbouw.  In zijlig moet je ruggengraat vanaf je hoofd een rechte lijn vormen. Je natuurlijke halskromming moet door je kussen opgevuld zijn. Je hals mag niet overdreven gekromd zijn omdat je kussen te hoog of te laag is. Test verschillende kussens uit in de winkel door te gaan neer liggen en iemand anders naar je ruggengraat te laten kijken.
  • Slaap liefst in zijlig of ruglig. Buiklig is slecht omdat je hals dan helemaal gedraaid is en daardoor geforceerd wordt.
  • Draag indien nodig een aangepaste bril tijdens het lezen of werken achter de pc, zodat je niet met je neus op je werk zit.
  • Leer omgaan met stress want chronische stress maakt nekpijn erger.

Verschenen op 12 augustus 2013 en aangepast op 16 oktober 2017 met medewerking van Barbara Cagnie, docent, vakgroep REVAKI, Universiteit Gent

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering