Rugpijn krijgen van sport

​Bepaalde sporten verhogen het risico op rugpijn. Zeker jonge kinderen moeten opletten voor te veel trainingsuren en extreme rughoudingen tijdens het sporten.

 

Soort sport bepalend 

Er zijn een aantal sporten die de kans op rugpijn verhogen zoals turnen, trampoline springen en jumping. Maar deze sporten worden niet zomaar afgeraden. Naast het soort sport, speelt het ook een rol hoe vaak je ze beoefent, hoe intensief je traint en hoe lang de inspanning duurt.

Tips risicovolle rugsporten

  • Laat je begeleiden door een trainer met kennis van zaken. Het is belangrijk om je lichaam in zijn geheel te versterken zodat je een grotere belasting kan opvangen zonder kwetsuren op te lopen.
  • Als je van nature een sterker lichaam hebt dan anderen, dan heb je simpelweg geluk. Je lichaam kan dan meer belasting verdragen zonder gekwetst te raken. 
  • Als je een vastgesteld rugprobleem hebt zoals een hernia, laat je dan goed begeleiden door je huisarts. Het kan zijn dat je bepaalde sporten voorlopig of definitief niet meer mag uitoefenen. 

Tips voor sportende kinderen

Kinderen die op jonge leeftijd sporten beoefenen die extreme bewegingen van hun rug vragen, hebben meer kans op rugpijn.

  • Beperk wedstrijden op zeer jonge leeftijd.
  • Leg de lat om te presteren niet te hoog voor het jonge kind.
  • Laat voldoende rustdagen tussen de trainingen.
  • Let op de begeleiding: zijn de trainers gekwalificeerd om de sportlessen te geven?

Extreem holle rughoudingen

Rugbelastende sporten zijn bijvoorbeeld turnen, ballet en tennis. Deze sporten hebben oefeningen waarbij soms een overdreven holle houding van de rug nodig is, zoals een flikflak in het turnen. Deze houdingen kunnen blessures en rugpijn uitlokken. Jonge kinderen zijn nu eenmaal soepeler dan volwassenen waardoor ze deze extreme rughoudingen gemakkelijk kunnen aannemen.

Trainingsuren beperken

Kinderen moeten bij deze sporten op jonge leeftijd al vele uren trainen om een goed niveau te bereiken. Vaker dan drie keer per week trainen, is geen uitzondering. De hoge eisen die worden gesteld en de druk van de competitie, kunnen leiden tot lichamelijke stress en een verhoogde kans op rugklachten.

Trainer moet mee opletten

De jeugdtrainer heeft hierin een grote verantwoordelijkheid. Hij of zij moet kan de kans op rugpijn verkleinen door de technieken aan te leren, bepaalde belastende oefeningen te beperken en rugversterkende oefeningen te geven. Het is dus niet zo dat je turnen, ballet en tennis zomaar moet schrappen. Je kan deze sporten ook rugvriendelijk uitvoeren.

Verschenen op 13 juni 2012 en herzien op 23 februari 2015 met medewerking van Dr. A. Steyaert, specialist Fysische geneeskunde en Sportrevalidatie aan het Centrum voor Sportgeneeskunde UZ Gent, www.sportgeneeskunde.be

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.