Rug- en buikspieren

De spieren rond je ruggengraat zorgen voor ondersteuning en beweging. Deze spieren moeten niet per se krachtig zijn maar wel lang aan een stuk kunnen werken.

 

Spierkorset

Het spierkorset is een verzameling van buik-, rug- en heupspieren die je ruggengraat beschermt tegen kwetsuren en je ondersteunt in je bewegingen. Als je het spierkorset aanspant, vangt het een deel van de belasting op. Het spierkorset is niet bij iedereen even sterk. Als je rugklachten hebt, moet je in de meeste gevallen dit korset versterken onder begeleiding van een kinesist. Voor een goed korset heb je geen dikke, krachtige spieren nodig zoals bodybuilders. Voor een goede rugstabiliteit moet je ook spieren trainen die je niet ziet of voelt zoals de kleine stabilisatiespieren bijvoorbeeld. Je traint het best je spieren op een manier dat ze lang aan een stuk kunnen werken. Ze moeten stabiliteit geven aan de wervelkolom in alle mogelijke situaties en houdingen.

Spiergroepen rond je ruggengraat

Rond je ruggengraat zitten heel wat spieren die bewegingen mogelijk maken. Dit zijn niet alleen rugspieren maar ook buik- en heupspieren.

Rugspieren

De spieren in je rug zijn onder te verdelen in drie groepen:

  • Kleine stabilisatiespieren: deze liggen heel dicht tegen je wervelkolom en overbruggen een of enkele wervels. Ze zijn enorm belangrijk om je ruggengraat constant te stabiliseren. Het zijn geen krachtpatsers maar houdingsspieren.
  • Grote stabilisatiespieren: deze liggen verder weg van de wervelkolom en overbruggen meerdere wervels. Ze zorgen vooral voor een stabiele wervelkolom en moeten lang aan een stuk actief zijn.
  • Grote mobilisatiespieren: deze liggen het meest oppervlakkig, net onder de huid. Deze spieren voel je goed. Ze zorgen voor de grote bewegingen van de rug. Het zijn meestal lange, krachtige spieren die snel en zwaar werk verrichten.

Buik- en heupspieren

Ook een aantal schuine buikspieren en heupspieren hechten op een of andere manier aan op je ruggengraat. Je zou het niet verwachten maar als je je schuine buikspieren op de juiste manier traint, help je je ruggengraat stabiliseren. 

Aandoeningen

De meest voorkomende aandoeningen aan de rugspieren zijn overbelasting en spierscheuren.  

Wist je dit?

  • Je rugspieren zijn het sterkst in de neutrale rughouding. De spieren van je lichaam hebben een bepaalde vezelrichting in de welke ze het beste werken. Je rugspieren zijn zo opgebouwd dat ze het beste werken wanneer je je rug in een neutrale en natuurlijke positie wordt gehouden. Dit betekent dat je een lichte holle onderrug moet behouden.
  • Je rug- en buikspieren zorgen zelf voor druk op de wervelkolom. De spieren zelf kunnen ook voor extra druk op de ruggengraat zorgen. Als de spieren samentrekken, oefenen ze extra druk uit op je wervelkolom. Het is daarom belangrijk om enkel rugvriendelijke oefeningen te doen wanneer je rugklachten hebt.

 

 

Verschenen op 1 december 2010 met medewerking van Dr. Vera De Groof, adviserend geneesheer NVSM. En nagelezen op 23 september 2014.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.