Opstaan

Als je rugpijn hebt, is opstaan soms pijnlijk. Met deze techniek sta je in vijf stappen op zonder rugpijn. Bekijk de tekeningen voor voorbeelden van goede en slechte technieken.

 

Pijnvrij opstaan in vijf stappen

Volg deze vijf stappen om je rug zo weinig mogelijk te belasten. Na het opstaan wandel je best eerst rond voor je met zwaardere taken begint.  
 
  1. Draai op je zij
  2. Trek je knieën op
  3. Duw je af op een of twee handen terwijl je de voeten naast het bed brengt

  4. Duw je op tot zit met je handen naast je op het bed
  5. Duw je af vanop het bed met je handen op je knieën

Twee slechte voorbeelden  

Zonder het te beseffen, kan je manier van opstaan veel belasting op je rug uitoefenen. In onderstaande tekeningen staat afgebeeld hoe het niet moet.

Voorbeeld 1

 Voorbeeld 2

 

Slapen zonder rugpijn

Verschenen op 1 december 2010 met medewerking van Suzy Schorrewegen, licentiaat kinesitherapie en motorische revalidatie. Herzien op 10 februari 2015 door Dominique Pincé, adviserend kinesitherapeut bij Bond Moyson en Dr. Vera De Groof, adviserend geneesheer NVSM.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.