Tuinwerk

De gezonde buitenlucht en de beweging maken van tuinwerk een ideale bewegingsactiviteit. Als je rugpijn hebt, is werken in de tuin eerder een opoffering dan een plezier. Door de zware fysieke inspanning en langdurig dezelfde houdingen krijgen zelfs mensen met een gezonde rug er soms rugpijn soms van. Bekijk de foto's met juiste en foute rughoudingen.

 

Enkele tips

  • Als je veel werk hebt in de tuin, splits je dat beter op over verschillende momenten. Je werkt beter elke dag een halfuurtje dan acht uur aan een stuk.
  • Neem voldoende rustpauzes tussen het werken. Maak na elke belastende taak een wandeling of verspreid de taken over verschillende dagen. 

Houdingstips 

  • Laat je tenen in dezelfde richting wijzen dan waar je je spade in de grond steekt of waar je de haag knipt. Op die manier staan voeten, knieën, heup en ruggengraat op een lijn. De buik- en rugspieren vormen op die manier een stevig korset rond de wervelkolom en beschermen deze zo tegen schade.
 
 
  • Duw je onderrug naar beneden en trek je schouders naar achter. Op die manier is je ruggengraat terug in zijn natuurlijke houding en het best beschermd. Een bolle bovenrug is een zwakke schakel in je wervelkolom. De ligamenten en spieren rekken dan uit waardoor ze je rug niet meer optimaal ondersteunen. Bovendien worden de tussenwervelschijven naar achter gedrukt en kunnen deze beginnen uitpuilen.
 
 
  • Buig door je knieën. Zo kan je je onderrug veel beter recht houden. Gestrekte benen lokken een passieve houding uit waardoor de ligamenten langzaam uitrekken en daardoor losser komen te zitten. Je moet ook al heel lenig zijn om je rug recht te houden met gestrekte benen.

 

 

  • Gebruik al je gewicht om de spade in de grond te duwen. Forceer deze beweging niet vanuit je rug.

 

  • Gebruik hulpmiddelen. Zit je niet graag op de grond met je broek of doet dit pijn aan de knieën? Gebruik dan een zacht plankje om op te steunen.

 

  • Zoek steun. Door met je hand op je knie te steunen, voorkom je dat al het gewicht op je ruggengraat terechtkomt.

 

  • Je staat best recht door met je hand op je knie te duwen.
 
 

Verschenen op 1 december 2010 met medewerking van Suzy Schorrewegen, licentiaat kinesitherapie en motorische revalidatie. Herzien op 10 september 2014 door Lien Pletinckx, tilcoach bij NVSM, en Dr. Vera De Groof, adviserend geneesheer NVSM.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.