Strijken

De juiste rughouding helpt rugpijn tijdens het strijken te vermijden of verminderen. Naast een goede houding is het ook belangrijk niet te lang aan één stuk te strijken. Af en toe een pauze inlassen en je te strijken kledij opsplitsen kan een hulp zijn. Bekijk goede en slechte werkhoudingen.

 

  • Zet je strijkplank op schaambeenhoogte. De meeste mensen zetten hun strijkplank veel te hoog, namelijk op navelhoogte. Je mag je ellebogen niet heffen als je het strijkijzer vasthoudt.


 

  • Laat je tenen in de richting van je werk wijzen. In dit geval moet je je tenen laten wijzen in de richting van je strijkijzer. Op de onderstaande foto's zie je dat de rode pijltjes in tegenovergestelde richting wijzen. Als je dat doet, gaat je onderrug helemaal draaien en wordt hij enorm belast. 



 

  • Zittend strijken is een goed alternatief wanneer je al de hele dag rechstaand klusjes doet. Ook tijdens het zitten, moet de strijkplank op de juiste hoogte staan. Ze moet bijna op je benen rusten zodat je met een ontspannen schouder strijkt. Als de strijkplank te hoog staat, moet je je elleboog en schouder heffen en dan gaat je rug die geforceerde houding compenseren en op de duur pijn doen.
  • Zorg voor voldoende afwisseling. Strijk geen uren aan een stuk, maar blijf maximum een half uur in eenzelfde positie zitten of staan. Je tussenwervelschijven en dus je rug hebben beweging nodig.


 

 

Verschenen op 1 december 2010 met medewerking van Suzy Schorrewegen, licentiaat kinesitherapie en motorische revalidatie Herzien op 10 september 2014 door Lien Pletinckx, tilcoach bij NVSM, en Dr. Vera De Groof, adviserend geneesheer NVSM.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.