Poetsen

De juiste en foute houdingen voor de rug bij het stofzuigen, dweilen, badkamer, toilet en ramen poetsen. Met duidelijke foto's.

Stofzuigen

Stofzuigen is een van de meest belastende activiteiten voor je rug. Het is ook moeilijk om een juiste rughouding te bewaren. Volgende tips helpen:
 
  • Maak de stofzuigerslang zo lang mogelijk en houd deze zo kort mogelijk bij je navel. Zo blijft je rug recht en ondervind je weinig belasting op je ruggengraat. Als je ver moet reiken, zet je best een voet vooruit en buig je door dat been. Probeer tijdens het stofzuigen je buikspieren aan te spannen. Een klein trucje om dit te leren: adem een keer stevig uit en houd de spierspanning die je dan voelt vast.

  • Moeilijk bereikbare plekken zoals de ruimte onder zetels en kasten, stofzuig je best door even de tijd te nemen om rustig neer te knielen of diep door je benen te buigen. Steun eventueel met je elleboog op je knie zodat het gewicht verdeeld wordt over je knie en elleboog.


 

  • Buig nooit zomaar voorover met gestrekte benen. Je onderrug staat dan onder zware druk en raakt sneller gekwetst.


 

 

Dweilen

Dweilen is een enorm rugbelastende taak als je ze niet rugvriendelijk uitvoert. Deze tips helpen rugpijn te beperken: 

  • Zet je emmer op een stoel of een verhoogje. Zo moet je niet te laag doorbuigen met het risico dat je rug dan te bol wordt.


  • Als je de dweil uitwringt, doe je dat best met de dweil verticaal in je handen. Zo vermijd je dat je polsblessures oploopt.



  • Gebruik hulpmiddelen. Een systeem waarbij je de dweil niet zelf moet uitwringen, bespaart je pols- of rugproblemen.



​Badkamer

Het bad is een onhandig ding om te onderhouden. Het staat laag en om goed te poetsen, moet je jezelf ver uitrekken, draaien, buigen, enz. Of niet?

  • Ga zo dicht mogelijk bij het te poetsen onderdeel zitten of staan. Als je toch moet reiken, zoek dan steun.



  • Zoek steun. Steun met je vrije hand op je knie of tegen de muur: extra steun vermindert de belasting op de ruggengraat. Je hand of knie vangt dan de belasting op.



  • Zoek steun. Steun met je knieën tegen de badrand: op die manier vangen je knieën een deel van de belasting op.


  • Laat je tenen in dezelfde richting wijzen dan je ogen. Zo voorkom je dat je gedraaid staat. Als je voeten juist staan, zal je lichaam automatisch volgen.


  • Voorover buigen met gestrekte benen is niet goed voor de rug. Alle belasting komt dan op je ligamenten en tussenwervelschijven.

 

Toilet

De toiletruimte is meestal een krappe ruimte. Het toilet staat bovendien laag en nodigt uit tot vooroverbuigen wanneer je het wil poetsen.

Slechte manier

Boven het toilet hangen met gebogen rug is enorm belastend voor de tussenwervelschijven. Het voelt misschien gemakkelijk maar het geeft nadien gegarandeerd pijn.

Wanneer je vanuit deze houding ook nog de zijkant en de achterkant van het toilet wil poetsen, moet je jezelf in allerlei bochten wringen. De positie waarbij je voorovergebogen staat en daarbij de rug ook nog draait, is de meest belastende houding voor de rug. Je hebt een grote kans dat er kleine scheurtjes in je ligamenten, spieren of tussenwervelschijven gaan ontstaan. Als gevolg daarvan kan ook pijn ontstaan. Vermijd werken in deze houding.


Goede manier

Ga laag bij de grond zitten en dicht bij het toilet. Knieproblemen? Ga dan op een klein krukje zitten en poets van hieruit.



Ramen

De meest voorkomende fout bij het ramen poetsen, is dat je jezelf zo lang mogelijk probeert te maken om je ramen tot in de hoekjes proper te krijgen. Je bent zo gefocust op het raam dat je je rug al snel vergeet.

Slechte manier

  • Reik niet hoger dan je kan. Je ruggengraat gaat daarbij scheef hangen, je spieren rekken uit en je bent volledig uit balans. De rug wordt onevenwichtig belast en de kans op vallen is groot.
 

Goede manier   

  • Wil je toch hoog reiken? Til je been op en steun met stevig met je hand tegen de rand.

 

  • Nog beter is het gebruik van hulpmiddelen. Gebruik een trapladder of telescopische staaf. Op die manier blijft je rug recht en lukt het toch om in alle hoekjes en kantjes te poetsen.

 

 

 

Verschenen op 1 december 2010 met medewerking van Suzy Schorrewegen, licentiaat kinesitherapie en motorische revalidatie. Herzien op 10 september 2014 door Lien Pletinckx, tilcoach bij NVSM, en Dr. Vera De Groof, adviserend geneesheer NVSM.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.