In de keuken

​Per dag slijten we vele uurtjes in de keuken: om te koken, af te wassen, enz. Ontdek de juiste manieren om rugvriendelijk in de keuken te werken.

Werkblad

  • ​Ontspan je schouders en ellebogen als je groenten snijdt. Als je je schouders optrekt, creëer je spanning in je bovenrug. Je nek en bovenrug kunnen er pijn van doen.

 

  • Sta met een voet vooruit en de beide benen gebogen: dit geeft een stevige steunbasis en een ontspannen rug. Wanneer je met de twee voeten naast elkaar staat, ga je al snel door je heup zakken. Je ruggengraat trekt hierbij helemaal scheef en dit geeft pijn.


 

  • Plaats je voet in het kastje onder de afwasbak. Die extra voetsteun ontlast je rug.


 

 

Afwasmachine

  • Draai je voeten altijd mee in de richting waar je het voorwerp plaatst. Wanneer je dit niet doet, zal je bovenlichaam ten opzichte van je onderlichaam draaien. Dit is een grote belasting voor de onderste ruggenwervels en kan op termijn blijvende letsels veroorzaken.



 

  • Buig door je benen en laat je tenen naar het voorwerp wijzen dat je wil optillen of neerzetten. Zo blijft je rug in de natuurlijke houding en wordt hij het minst belast.



 

Verschenen op 1 december 2010 met medewerking van Suzy Schorrewegen, licentiaat kinesitherapie en motorische revalidatie. Herzien op 10 september 2014 door Leen Pletinckx, tilcoach bij NVSM en Dr. Vera De Groof, adviserend geneesheer NVSM.

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.