Rugvriendelijke boekentas

​Schoolkinderen sjouwen dagelijks veel gewicht mee. Een overvolle boekentas staat bekend als belastend voor de kinderrug. Hoe verminder je deze dagelijkse belasting?

De ideale boekentas

Voorwaarden

Een goede boekentas houdt de belasting voor de rug van je kind zo laag mogelijk.  Een rugzak is beter dan een klassieke boekentas of schoudertas. Bij een boekentas die je in de hand draagt en de schoudertas vergroot de druk op de ruggenwervels aan één zijde. De romp wijkt zijwaarts af van haar normale houding.
 
De ideale boekentas: 
 
  • is een lichtgewicht als hij leeg is.
  • heeft twee brede schouderbanden die niet snijden in de schouders en die makkelijk verstelbaar zijn. De beste draagriemen zijn minstens vijftig centimeter lang, vier centimeter breed en hebben een goede opvulling.
  • heeft een harde rugzijde die voorkomt dat het kind er scherpe voorwerpen doorheen voelt.
  • heeft verschillende compartimenten die het gewicht verdelen.

Andere boosdoeners

Naast een zware boekentas leiden nog andere factoren tot rugpijn bij kinderen.

  • Een gebrek aan beweging is volgens een aantal wetenschappers een grotere boosdoener. Kinderen bewegen best veel en gevarieerd zodat ze een stevige rug opbouwen. Sport blijft belangrijk in de vrije tijd van je kind.
  • Overgewicht door een combinatie van te weinig beweging en ongezonde eetgewoonten.
  • Een verkeerde zithouding
  • Slechte hef- en tiltechnieken
  •  

 

Tips

Lichtere boekentas

Het volstaat niet om een goede boekentas te kopen als je kind hem helemaal vol propt. Boekentassen wegen best niet meer dan een tiende van het lichaamsgewicht van je kind. Maar het ideale maximumgewicht van de schooltas hangt daarnaast ook af van de groei en de lichamelijke conditie van het kind. Tips voor een lichtere boekentas:
 
  • Controleer regelmatig samen met je kind de inhoud van de boekentas. Vooral jonge kinderen sleuren vaak onnodige spullen mee. De schoolagenda maakt meestal wel duidelijk wat mag thuisblijven.
  • Koop schoolmateriaal met weinig gewicht. Snelhechtmappen met een transparant voorblad wegen bijvoorbeeld minder dan ringmappen. Met losbladige systemen hoeven de kinderen bovendien geen volledige map mee te brengen.
  • De duur van het dragen speelt ook een rol in de rugbelasting. Adviseer je kind om de schooltas zoveel mogelijk neer te zetten op de speelplaats. Enkel meesleuren wanneer het echt nodig is.
  • Praat er over met de leerkracht, de schooldirectie of het oudercomité. Zodat zij ook op het gewicht van de schooltassen letten.
  • Als je kind naar school fietst maak je de schooltas op het bagagerektje vast. Een zware schooltas op de rug bemoeilijkt het sturen en is belastend voor de rug. Fietsen met een rechte houding is beter voor de rug.

Juist dragen en tillen

Goede til- en draagtechnieken sparen ook de rug van je kind..
 
  • Een boekentas draag je op de rug, met de last zo dicht mogelijk bij het lichaam. Stel de riemen van de boekentas juist af, zodat de boekentas niet te laag hangt en mooi gelijkloopt met de schouders. Je kind draagt de rugtas steeds symmetrisch over de beide schouders.
  • Zet een zware boekentas eerst op tafel vooraleer je kind ze op de rug hecht want de rug draaien tijdens het tillen is niet rugvriendelijk. 
  • Een boekentas van de grond tillen, gebeurt best met gebogen knieën en een rechte rug. Diep vooroverbuigen om iets op te heffen, belast de rug. 

Rugklachtenpreventie op school

Scholen kunnen zelf ook heel wat ondernemen tegen loodzware boekentassen. Dit zijn goede tips voor scholen:

  • Sommige scholen in het secundair onderwijs voorzien kastjes of kluisjes voor de spullen van de leerlingen.
  • Als er naslagwerken zoals woordenboeken of atlassen in het klaslokaal zijn, hoeven de scholieren ze niet mee te sjouwen.
  • Zijn er op school drankjes te koop? Dan hoeven blikjes of drankbusjes niet in de boekentas.
  • Soms besteedt de turnleerkracht aandacht aan oefeningen om de rug- en buikspieren te versterken. 
  • Sommige scholen organiseren speciale lessen over rugklachten bij kinderen.

 

Verschenen op 12 augustus 2014 en herzien op 4 juli 2018 met medewerking van Lien Pletinckx, tilcoach bij NVSM

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering