Terugbetaling dokterskosten

Heb je vragen over de terugbetaling van je doktersbezoek, van een coronatest of van andere medische kosten? Hier beantwoorden we de meest gestelde vragen.

 

​​Worden mijn dokterskosten nog terugbetaald?

Ja.

Doktersbriefjes mag je zoals altijd in onze brievenbussen steken. Die worden nog altijd gelicht.

Onze medewerkers blijven aan het werk om jouw terugbetalingen te garanderen en om de vele artsen, verplegers en ziekenhuizen te betalen die instaan voor onze gezondheidszorg.

Via ons internetloket e-Mut kan je van thuis uit nakijken of je medische kosten al zijn terugbetaald.

​​Moet ik betalen voor een coronavirus-test?

Goed om weten: op dit moment worden de meeste patiënten niet getest op het coronavirus.

Word je toch getest, dan moet je daarvoor niet betalen als je aan de voorwaarden voldoet.

Voldoe je niet aan de voorwaarden van de ‘gevalsdefinitie’ of is er geen aantoonbare klinische noodzaak, dan kan het zijn dat je toch een factuur krijgt. We raden je aan die voorlopig niet te betalen. De overheid moet hiervoor nog de voorwaarden en een maximumbedrag bepalen.​

Mag mijn zorgverlener ‘coronasupplementen’ aanrekenen?

Neen, coronasupplementen zijn verboden sinds 4 mei.

Sommige zorgverleners vroegen een tijdlang een hogere vergoeding voor alle voorzorgs- en beschermingsmaatregelen die ze moeten nemen, zoals het ontsmetten van de praktijkruimte, het dragen van mondmaskers en het materiaal dat ze hiervoor nodig hebben. Daardoor liep de factuur voor de patiënt soms fel op.

Ons ziekenfonds kaartte dit probleem aan met het RIZIV. Dankzij onze inspanningen is er nu een wettelijke oplossing. Coronasupplementen op kosten van de patiënt zijn officieel verboden voor alle zorgverleners (artsen, tandartsen, kinesitherapeuten, verpleegkundigen …). Ook niet-geconventioneerde zorgverleners, die de 2-jaarlijkse tariefovereenkomsten niet hebben ondertekend, mogen geen coronasupplementen aanrekenen.

In ruil hiervoor zullen zorgverleners een vergoeding krijgen van de ziekteverzekering.

Staan er coronasupplementen op een factuur van vóór 4 mei? Betaal ze voorlopig niet en vraag advies bij ons ziekenfonds.

​​Moet ik betalen voor een telefonische raadpleging bij mijn huisarts?

Gelukkig niet. De ziekenfondsen betalen de kost rechtstreeks aan je dokter. Zelf moet je niets betalen.

Geneesmiddelen nodig na een telefonische raadpleging (teleconsult)? Of ben je arbeidsongeschikt en kan je niet naar de dokter om je getuigschrift van arbeidsongeschiktheid te laten invullen? Lees er hier meer over.​

En kan ik videochatten met andere zorgverleners?

Ja, dat kan. Lees er meer over (onderaan op de pagina).

Het akkoord van de adviserend-arts voor de terugbetaling van mijn geneesmiddel vervalt, wat nu?

Geen nood. Je akkoord wordt uitzonderlijk automatisch met 3 maanden verlengd. Vraag je arts tijdens deze periode om je verlenging in orde te brengen.​​

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering