Telefonische raadpleging

​​Omwille van de coronacrisis mogen we niet zomaar het huis verlaten. Voel je je ziek? Ga niet onmiddellijk naar de wachtzaal, maar bel je huisarts. Afhankelijk van je klachten beslist hij of hij je telefonisch onderzoekt of of je naar zijn praktijk mag komen.

 

​​

Wat moet ik doen als ik ziek ben?

Heb je koorts en/of luchtwegklachten, zoals hoesten en ademhalingsmoeilijkheden? Ga niet naar de wachtzaal of spoed, maar bel je huisarts en vermeld je symptomen. Via een telefonische raadpleging (teleconsult) bepaalt je huisarts of je thuis kan uitzieken of naar het ziekenhuis moet.

Moet ik betalen voor een telefonische raadpleging?

Gelukkig niet. De ziekenfondsen betalen de kost rechtstreeks aan je dokter. Zelf moet je niets betalen.

Wat als ik medicatie nodig heb?

Als je medicatie nodig hebt, kan je dokter het voorschrift digitaal opmaken. Hij zorgt ervoor dat je hiervan een bewijsstuk krijgt dat je aan de apotheker kan bezorgen. Lukt dat niet, dan kan hij je een foto van de streepjescode of de letters en cijfers van die code bezorgen. Met die unieke code (de RID-code) kan je apotheker je je voorgeschreven geneesmiddelen afleveren.

Hoe geraak ik aan een getuigschrift van arbeidsongeschiktheid?

Je hebt een telefonische raadpleging bij de dokter en die stelt vast dat je door ziekte niet kan gaan werken. Hoe geraak je dan aan je getuigschrift van arbeidsongeschiktheid​, zodat je een ziekte-uitkering kan aanvragen?

  • Na een telefonische raadpleging bij vermoeden van coronavirus

    • Je dokter vult een speciaal getuigschrift van arbeidsongeschiktheid (.pdf) in dat hij uitzonderlijk via e-mail mag doorsturen. Ofwel stuurt hij het rechtstreeks naar je ziekenfonds, ofwel stuurt hij het pdf-bestand via e-mail naar jou. Bezorg ons je getuigschrift in dat laatste geval via onze website of via e-mail​.

    • Je dokter kan ook een gewoon getuigschrift van arbeidsongeschiktheid invullen. Dat kan hij vervolgens naar je opsturen met de post of via e-mail of voor jou klaarleggen. Jij bezorgt het vervolgens aan ons ziekenfonds. Dat kan op 2 manieren:

  • Na een raadpleging in de praktijk
    Je dokter vult een gewoon getuigschrift van arbeidsongeschiktheid in. Je krijgt het tijdens de raadpleging. Jij bezorgt het vervolgens aan ons ziekenfonds. Dat kan op 2 manieren:

​​​​​​​​​​ ​​

Bellen of videochatten met andere zorgverleners

Sinds kort kan je met andere zorgverleners bellen of videochatten. Het gaat om psychiaters, tandartsen, logopedisten, kinesitherapeuten, vroedkundigen, ergotherapeuten, diëtisten en diabeteseducatoren.

Als je je zorgverlener belt of ermee chat, betaal je zelf doorgaans niets. Je ziekenfonds betaalt de kostprijs rechtstreeks aan je zorgverlener. Jij betaalt geen supplementen, die zijn verboden voor teleconsultaties.

Voor de psycholoog geldt een andere regeling:

  • Krijg je een terugbetaling van je sessies bij een eerstelijnspsycholoog?
    Tot en met 30 juni kan en mag je je gesprek met je klinisch psycholoog of orthopedagoog ook online voeren, via beeldbellen of videochat. Zo'n sessie duurt even lang en kost evenveel.

  • Krijg je nog geen terugbetaling, maar voldoe je aan de voorwaarden?
    Dan heb je een verwijsbrief nodig van je arts. Ook een preventie- of arbeidsarts mag je uitzonderlijk zo'n brief schrijven.

​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​

Contacteer ons

Algemene vragen en vragen over jouw ziekteverzekering